Výstavy jsou součástí 6. ročníku XY 2021 – procházka výstavami, společného projektu olomouckých nezávislých galerií.

www.xyolomouc.com  

 

Marta Režová – Zenový mistr
Kino Metropol, Sokolská 25, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupné denně, ve dne v noci.

„Tajemství Zenového mistra začíná za rekonstruovaným domem v Praze na Letné. Jedná se o časosběrný dokument, který sleduje pozitivně naladěného mistra dělnické party. Ač každý den vykonává těžkou rutinní práci, zachovává si dobrou náladu. Dvouměsíční každodenní hluk a charakteristický humor, který ke mně při rekonstrukci doléhal ze všech stran, mě přiměl ke sledování zázemí dělnické partičky. Zaměřila jsem se na pupkatého mistra, správného chlapíka, sršícího vtipnými příběhy všedních dnů, kdy pózy a gesta, ve kterých je zachycen, mluví za vše. Fotografie jsou focené z balkónu mého domova, kde jsem několikrát denně číhala na ten správný okamžik, aniž by mne kdokoliv z dělníků spatřil.“

 

Kamila Rokicka – První osoba jednotného čísla
Kino Metropol, Zámečnická, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupné denně, ve dne v noci

Kamila Rokicka (*1976) je absolventkou Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě, vystudovala fotografii na Lodžské filmové škole, kulturní studia na Jagellonské univerzitě v Krakově a žurnalistiku ve Varšavě. Zaměřuje se na portrét a subjektivní dokument, často zachycuje osobní příběhy, které kolidují s univerzálními definicemi. Od roku 2010 působí jako viceprezidentka nadace ONE, jejímž cílem je propagace uměleckých knih a fotografie.

 

Jindřich Štreit – Vesnice je svět
Zlatá Velryba, Dolní nám. 165/2 3, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupná denně, ve dne v noci

Fotograf Jindřich Štreit je světově uznávaným dokumentaristou a pedagogem, který se zapsal do dějin evropské fotografie koncem sedmdesátých let dvacátého století ojedinělým souborem fotografií o zapomenutých moravských vesnicích. Fotografický cyklus pojmenovaný jednoduše Vesnice je svět vznikal nepřetržitě od roku 1978 až do nedávné současnosti. Podobně jako jinému věhlasnému fotografovi Josefu Sudkovi stačil pohled z okna ateliéru, aby vytvořil fotografie, které nadchly diváky po celém světě, i Štreit nás svými fotografiemi přesvědčil o tom, že velké téma není třeba hledat daleko. A že pro autora není rozhodující, čím je a kde žije. A že jeho fotografie nejsou lokální, ale naopak všeobecně a lidsky srozumitelné.

 

Jana Grznaríková – Dům u Amálky
Zlatnictví Koneční, Pekařská 11, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupné denně, ve dne v noci

Dům u Amálky je lyrickým dokumentem z rumunské vesnice Šumice. Autorka si vybrala skromnou, ale malebnou domácnost starší ženy, kde se jí podařilo v různých zákoutích i detailech obytných místností nalézt a zachytit kontrast mezi nostalgickým, mizejícím starým světem a jásavými barvami, které ovládají interiér domu. Jana Grznaríková je studentkou 5. ročníku Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě.

 

Hiep Duong Chi – Jsem
Flop Shop, Ztracená 25, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupná denně, ve dne v noci

„Jsem Vietnamec vyrůstající v Česku. Jsem Čech vyrůstající ve vietnamském prostředí. Fotografuji předměty a znaky, které mě ve velké míře ovlivňují. Někdy jim nerozumím, a asi to není potřeba. Vím, že jsou pevnou součástí mě.“ Hiep Duong Chi nyní žije v Praze, pochází z Děčína a 10 let žil s rodiči v Bruntále. Aktuálně studuje na Institutu tvůrčí fotografie FPF v Opavě.

 

Roman Franc – Sokolové
Antikvariát Olomouc, Univerzitní 14, Olomouc
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová

V době uzavření antikvariátu jsou fotky ve výloze k vidění: pondělí a středa 9:00–14:00. Jinak pondělí až čtvrtek 9:00–17:30 a pátek 9:00–16:30.

Otevírací doba na: www.antikvariatolomouc.cz  

Fotograf Roman Franc (*1983) vystudoval společenské vědy a tělesnou výchovu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, magisterské studium absolvoval na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Od roku 2010 se intenzivně věnoval portrétování nejstarší generace Sokolů. Z jednoho setkání se členy sokolské obce v moravských Křenovicích se vyvinul mezinárodní projekt. V něm Franc zdokumentoval potomky emigrantů, žijících od New Yorku až po Paříž, kteří se dodnes věnují aktivitám Sokola.

 

Marta Cieślikowska – This Tooth Won’t Grow Back
mimokolektiv, Ztracená 32, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupná denně, ve dne v noci

„Klíčem k fotografiím je jejich symbolika, založená na literatuře, mytologii anebo všeobecných představách úzce souvisejících s lidskou osobností, s tělem a procesy biorytmů. S přechody do dalších fází, se změnami, které se v nás odehrávají. Metaforicky ukrývají příběh o tom, že trpí-li naše mysl a je-li nemocná duše, naše tělo tento stav přebírá také – fyzicky. Padají nám zuby a vlasy, kazí se nám pleť, naše tělo se stává jakoby cizím a nitrem zachvívá silný pocit prázdnoty a osamělosti. Člověka drásá úzkost a agrese, třeští mu hlava, celkově otupuje a má stažené hrdlo. Nemůže spát, opouštějí ho smysly, utrpení přesahuje jeho síly, a tělo začne reagovat na to, co se děje uvnitř. Nemáte sílu – nebojujete. Nebojujete – umíráte.“ Marta Ciesłikowska (*1985) vystudovala Akademii fotografie v Krakově, je absolventkou Institutu tvůrčí fotografie FPF v Opavě.

 

Arkadiusz Gola – Druhá strana cihly 

Café na cucky, Dolní nám. 23/42, Olomouc
Kurátorka: Štěpánka Bieleszová
Výstava: 22. 4. – 30. 5. 2021
Dostupná denně, ve dne v noci

Arek Gola (*1972) je absolventem Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Věnuje se dokumentární fotografii a dlouhodobě sleduje život v oblasti Horního Slezska. Cyklus Druhá strana cihly mapuje každodenní život slezských domácností, které jsou velmi skromně až chudě vybaveny. Gola si všímá energie, úsilí a nadšení, jaké obyvatelé investují do zvelebení a funkčnosti svých obydlí. Proto jsou fotografie zaplněny množstvím umělých květin, levných dekorací a často nadbytečnými předměty. Gola však nikoho nedehonestuje, naopak svým objektům dává volnost a my cítíme, jak jsou na svá malá království pyšní.