Cítí instituce emoce? A pokud ano, můžeme jim je věřit?
Pretext je předstíraný důvod, záminka pro ospravedlnění určitého jednání.

———————-

Jiří Žák (1989) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Tomáše Vaňka. Absolvoval stáže v Ateliéru sochařství Dominika Langa a Edith Jeřábkové na UMPRUM, v Šalounově ateliéru pod vedením Ruth Noack a na Univerzitě umění a designu v Karlsruhe v ateliérech Isaaca Juliena a Vadima Fishkina. V roce 2015 působil v kolektivu Galerie 207 na UMPRUM. Je členem Ateliéru bez vedoucího. Ve své tvorbě se zabývá videoesejistickým přístupem a kritickou reflexí historických událostí i současnosti. Pracuje pro Artyčok TV a Národní filmový archiv.
———————-
Vernisáži bude předcházet projekce filmu Jiřího Žáka Mateřské město v divadelním sále Divadla na cucky na Dolním náměstí 42 v Olomouci.

Jiří Žák: Mateřské město
Divadlo na cucky, Dolní náměstí 42, Olomouc

Projekt Mateřské město, jenž získal cenu EXIT 2015, se zabývá konkrétními historickými souvislostmi kolonizace brazilských území společností Baťa. Kolonizační aspekt nemá v českém prostředí mnoho příkladů, ale činnost a celosvětový rozmach známého obuvnického impéria v období první republiky si v tomto smyslu pozornost zaslouží. Esejistická forma videa slouží jako alternativní komentář k muzeálním exponátům a dobovým materiálům, které jsou dnes ve Zlíně veřejnosti prezentovány prostřednictvím expozice s jediným možným výkladem.
———————-
Vernisáž a projekce je součástí 5. ročníku XY 2019 – výstavy s procházkou / procházka vernisážemi, společného projektu olomouckých nezávislých galerií.

www.vitrinadeniska.cz
www.xyolomouc.com

———————-

Našimi partnery jsou:
PAF, Ministerstvo kultury, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, Vladimír Vaca, jlbjlt, Artmap, Kožené věcičky