Web Communication
Web Communication
Výběr z plakátů z šesti mezinárodních projektů
E-mail Sex, Fast Food, Global Crisis, Discrimination, China, Corruption
http://www.aug.cz/virtualni-bienale
Spolupořadatel: Ateliér grafického designu 1 Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Výstavu Web Communication připravil Ateliér grafického designu 1 FUD UJEP v Ústí nad Labem ve spolupráci s galerií Altánem Klamovka. Prezentace autorských plakátů navazuje na mezinárodní projekty Virtuálního bienále Praha, jež Asociace užité grafiky pravidelně pořádá již od roku 2007. Přestože se v názvu objevuje slovo bienále, jedná se o každoroční přehlídky, které se odehrávají jak ve virtuálním prostředí webové domény, tak i v reálném prostoru pražské galerie Altánu Klamovka. Letos se Virtuální bienále nekoná. Místo toho je připravena tato výběrová výstava, která představuje šest předchozích ročníků na témata: E-mail Sex, Fast Food, Global Crisis, Discrimination, China a Corruption.
Bienále odkazuje s určitou nadsázkou na dnešní zrychlený způsob života a jeho dopady na oblast vizuální komunikace. Přehlídky se vždy uskutečňují ve dvou kategoriích: studentů vysokých uměleckých škol a profesionálních umělců a designérů. Veškerá komunikace mezi pořadateli a oslovenými grafickými designéry probíhá formou emailové komunikace a současně v rozhraní virtuálního prostředí webové domény. Všechny ročníky si můžete prohlédnou zde www.aug.cz/virtualni-bienale Průměrně jsou jednotlivé ročníky zastoupeny umělci z 20ti zemích a zapojuje se kolem 12ti uměleckých vysokých škol z celého světa.
Vedle tématu reagujícího na současnou kulturně – sociální situaci ve světě jsou dalšími styčnými body mezinárodních projektů také snahy o mezinárodní konfrontaci mladých studujících grafických designérů v kontextu s profesionálními grafiky a dále také médium prezentace, kterým se stává autorský plakát převážně založený na kresbě a typografii v černobílém provedení. Příprava jednotlivých ročníků vzhledem k tomu, že probíhá v rovině webové komunikace, umožňuje snížený rozpočet, protože poměrně velká část se odehrává v rovině emailu a vyvěšení jednotlivých příspěvků na webu projektu. Mezinárodní organizační výbor i mezinárodní porota může být takto do projektu zapojena, a to díky přístupnosti k internetu odkudkoliv. Další výhodnou je rychlost celé přípravy a neustálá přístupnost k prezentovaným projektům i po jejich skončení v reálném prostředí výstav v galerijních prostorech, jako například v galerii Altánu Klamovka v Praze.
Současná výstava Web Comunication je výběrem autorských plakátů ze všech ročníků Virtuálního bienále Praha s přihlédnutím na autory, kteří byli v historii oceněni. Dalším kurátorským záměrem bylo představit práce studentů Ateliéru grafického designu I na Katedře Vizuální komunikace na FUD UJEP v Ústí nad Labem. Vedoucí ateliéru Karel Míšek je jedním ze zakládajících členů Virtuálního bienále Praha a jeho studenti se pravidelně v hojném počtu jednotlivých ročníků zúčastnili. Na přípravě této výstavy Web Communication se výrazně podílel odborný asistent Jan Hora spolu se studenty, kteří výstavu připravili do zde prezentované výsledné podoby.
Lenka Sýkorová