Vladimír Kopecký – Geometrie
5. 9. 2017 - 2. 11. 2017
Výstavy
Parabol, 2016, broušené, leštěné a lepené tabulové sklo / ground, polished and glued flat glass, 35 x 25 x 19 cm, Foto: Gabriel Urbánek
Po polovině 20. století do českého výtvarného umění rázně vstoupila generace výjimečně talentovaných, odvážných a cílevědomých tvůrců, kteří začali pracovat se sklem stejně osobitě a jedinečně jako sochař s kamenem nebo malíř s plátnem. Paradoxně v době totalitního temna dokázali tento materiál osvobodit od jeho užitečnosti a povýšit – díky svým uměleckým vizím – na matérii nabízející nepřeberné výtvarné možnosti. A také je začali každý po svém důsledně využívat. Slovo od slova psali nové kapitoly do knihy nejen českého, ale i světového umění. Co dnes slavné jméno, to originální autorský přístup: Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová, René Roubíček či Václav Cigler a – Vladimír Kopecký.
Umělecký naturel rodáka ze Svojanova na Pardubicku je výsostně malířský. A ač často výtvarně vyjadřovaný nespoutaně a expresivně, přesto ve své podstatě introvertní, uzavřený sám v sobě, tichý, soustředěný a přemýšlivý. Kopeckého abstraktní malířské kompozice vyvedené na či ve skle, nebo využívající jiného podkladu, často evokují mnohoznačné lyrické básně, jež duši hladí a drásají zároveň. Záleží jen na divákovi, zda se odváží umělce následovat, nebo zůstane stát na místě – zůstává mu právo volby. Také proto se Vladimír Kopecký stal nejen výjimečným výtvarníkem, ale i inspirativním pedagogem, jak dosvědčují desítky jeho úspěšných studentů z pražské UMPRUM.
Stejně jako estetika „ošklivého skla“, kterou si pro sebe stvořil, je Kopeckého tvorbě vlastní striktně geometrický přístup. Ať již jde o skleněné kompozice, obrazy či grafické práce, dokáže na omezené ploše přesvědčivě evokovat nekonečnost prostoru, stav beztíže, vizualizovat ticho a plynutí času, jevy vzbuzující v člověku úzkost, melancholii a touhu. To jsou témata, jež Vladimíra Kopeckého jako výtvarníka zajímají. Nebo spíše fascinují. Stejně jako nás jeho umělecké vidění světa a nikdy nekončící hledání lidské duše v něm.
Petr Nový
Hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
Kurátor Galerie Kuzebauch
Parabol, 2016, broušené, leštěné a lepené tabulové sklo / ground, polished and glued flat glass, 35 x 25 x 19 cm, Foto: Gabriel Urbánek
Červené, Žluté, Modré a Pískované fošny / Red, Yellow, Blue and Sandblasted planks, 1976, pískované a malované tabulové sklo, dřevěný rám / sandblasted, painted flat glass, wooden frame, 50 x 50 x 7,5 cm, Foto: Gabriel Urbánek