Malířská tvorba Tomáše Lahody je konceptuální: často pracuje v cyklech, vytváří vždy sérii obrazů na určité téma – kritika současné konzumní společnosti, podoby proměny kýče či interpretace světa reklamy na parfémy a luxusní zboží, které je spojováno s osobní spotřebou a ideálem krásy. Síla instalování a aranžování těchto produktů vytváří novou manipulující roli ve vztahu ke svému obsahu a k našim tužbám a očekávání. Podbízí k uspokojení slastí, potřebě pocitu bezpečí, sociálního statutu a postavení. Druhá řada obrazových cyklů přetavuje slibné a podmanivé reklamní slogany do téměř nečitelných kompozic ve stylu neo-geometrických abstrakcí.

 

Tomáš Lahoda ve svých obrazech střídá realistickou malbu s abstraktivními formami, přejímá vizuální výstřednost reklamního materiálu a dále ji stupňuje kombinací hyperrealistického airbrushe a štětcové malby. Zrak diváka je atakován škálou vibrujících, fluoreskujících přímých barev. Výtvarná přemrštěnost vede diváka ke konfrontaci se světem spotřeby. S hravostí, nadhledem a ironií odhaluje základní rysy současnosti – hédonismus, individualismus a narcismus.

 

Tomáš Lahoda (*1954) je malíř, kurátor a pedagog. V letech 1973–1979 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze. Působil jako vedoucí ateliéru malby na Jutské akademii v Dánsku (1993–1998), v letech 2007–2012 jako vedoucí ateliéru Malba I na FaVU v Brně, od roku 2013 působí na FR Univerzity Pardubice. Patří k nemnoha českým umělcům, kteří získali své publikum i v zahraničí. Jeho práce jsou známější ve světovém kontextu, kde také nejčastěji vystavuje a kde jsou jeho díla zastoupena, mimo jiné v Muzeu Wurth v Německu, v Muzeu moderního umění Soro v Dánsku, v Národní galerii v Praze. Žije a pracuje v Praze a v Kodani.