Sonic Circuits – Nicolas Collins: !Trumpet; Petr Válek: Noise; feat. George Cremaschi
5. 6. 2019
Ostatní akce
Vstupné 120 kč / 60 kč snížené
Staroměstské nám. 605/13, 110 00 Praha
Doprovodný program Sonic Circuits rozšiřuje výstavu Zvuky / Kódy / Obrazy: Akustický experiment ve vizuálním umění o sérii představení a akcí, které se konají buď v přednáškovém sále expozice v Domě U Kamenného zvonu, v baletním sále paláce Colloredo-Mansfeld nebo ve veřejném prostoru. Program začíná s předstihem již 26. března koncertem britského hudebníka a zvukového umělce Leeho Pattersona a ukončen bude audiovizuální performancí Christiny Della Giustiny. Jednotlivé večery nabízejí návštěvníkům jedinečnou možnost seznámit se s mnohotvárnou tvorbou českých i zahraničních autorů. Někteří pracují se zvukem v rozměru výtvarného umění, jiní zvuk tématizují v časoprostorových, matematických, performativních nebo společenských kontextech. Série Sonic Circuits je nejen sonda do aktuální situace českého zvukového umění, ale i šance nahlédnout do mezinárodní scény zvukového a audiovizuálního umění.
—
Nicolas Collins představí v Praze svůj nový hudební nástroj. S elektronickou trubkou může hráč improvizovat nejen s ostatními hudebníky, ale i s nástrojem samotným. Collins hrál na elektronickou trubku s hudebníky jako jsou Ben Neill, Adachi Tomomi, Liz Allbee, Peter Cusack nebo Axel Dörner. Tentokrát vystoupí v duetu s Georgem Cremaschim.
Premiéra kompozice pro dva zenové gramofony, náhodu a umělou inteligenci. Hudební i výtvarná poetika Petra Válka je emocionální a zdánlivě intuitivní. Spotřební elektroniku, rádia, klávesy, mikrofony a reproduktory podrobuje brutálním experimentům a kombinuje je s předměty, které pomocí elektroniky amplifikuje a animuje.
Nicolas Collins (1954) je hudebník, konstruktér experimentálních elektronických nástrojů a pedagog. Patří mezi průkopníky využívání mikrokontrolérů při živém vystupování a aplikování levných elektronických součástek při stavbě hudebních nástrojů. Studoval na Wesleyan University u Alvina Luciera, působil jako umělecký ředitel studia STEIM v Amsterdamu, byl šéfredaktorem časopisu Leonardo Music Journal a vyučuje na katedře zvukové tvorby na Institutu umění v Chicagu. Collins několikrát vystupoval v Čechách: v roce 1998 se zvukovou instalací na festivalu v klášteře Plasy, kde také vystoupil v duetu s Georgem Cremaschim. Později se představil na festivalu Expozice Nové hudby v Brně.
Petr Válek (1976) je výtvarný umělec, hudebník, performer a zvukový umělec. Žije v Loučné nad Desnou v okrese Šumperk a občas vystupuje pod jménem Der Marebrechst. Spotřební elektroniku, rádia, klávesy, mikrofony a reproduktory podrobuje nelítostným experimentům a kombinuje je s předměty, které pomocí elektroniky amplifikuje a animuje. Objekty se točí na točnách z preparovaných gramofonů a cedníky, kráječe, dráty a pružiny se mění ve svébytné hudební nástroje a kinetické instalace.
George Cremaschi je hudebník a skladatel, narodil se v New Yorku, kde studoval hudbu a kompozici, později žil v Kalifornii a v současné době žije v Praze, kde vyučuje zvuk pro film na FAMU. Pracuje s hudbou, zvukovým uměním a hlukem, spolupracuje s hudebníky, tanečníky a choreografy, vizuálními umělci a spisovateli. Mezi jeho současné projekty patří skupiny KRK (Matthew Ostrowski), Rohr Rohr (dieb13 a Gino Robair) a Lambs Gamble (Fritz Welch a Eric Boros). S Petrem Vrbou založili Pražský improvizační orchestr (PIO). Spolupracoval s mnoha hudebníky jako jsou Liz Allbee, Marshall Allen, Han Bennink, Greg Goodman, Mats Gustafsson, Joelle Leandre, Thomas Lehn, Paul Lovens, Louis Moholo, Butch Morris, Evan Parker, Rova Quartet a Cecil Taylor.
organised by: GHMP and Agosto Foundation
collaboration: Lom, Mappa, Falošný pohyb o.z., Fond na podporu umenia