Slovenská nová vlna 80. léta
Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švolík, Kamil Varga, Peter Župník
Generace slovenských studentů pražské FAMU narozených kolem roku 1960, kteří v polovině osmdesátých let výrazně vstoupili na scénu tehdejší československé fotografie, se do dějin zapsala pod názvem „Slovenská nová vlna“. Přesto, nebo možná právě proto, že nešlo o organizovanou skupinu s vytyčeným programem, jejich poměrně jednotný vizuální jazyk představoval jeden z prvních projevů fotografické postmoderny u nás. Důsledná inscenace reality, využívání jazyka metafory a imaginace, narativnost obrazů, multimediální zásahy nebo přehodnocování žánrových hranic, charakterizují tyto díla stejně jako latentní melancholie, obrazový neklid a naléhavost sdělení, někde maskována výrazovou lehkovážností a hravostí.
Výstavní a publikační projekt českého kurátora a slovenské kurátorky usiluje představit tento fenomén s časovým odstupem téměř tří desetiletí. Zaměřuje se na stopování geneze vzniku tohoto generačního a do jisté míry i názorového uskupení a vymezení jejich osobitého přínosu. Přestože většina zastoupených autorů aktivně tvoří i v současnosti, projekt se soustředí na jejich rané práce, tedy tvorbu z osmdesátých let, s osobitým důrazem na díla, která nebyla ve své době představena vůbec nebo jen okrajově.