ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA
Dvorská 2, 678 01 Blansko
čt–pá 10–12 h, 13–17 h
so 14–19 h
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14024, 14027, 13018, 14025, 14022, 2013 a 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tři rozměry v názvu odkazují na prostor. Dimenze Tomáše Polcara však nejsou striktně vymezeny umístěním v trojosé soustavě. Do šířky, vysoko, hluboko. Lyrické ve svém slovním vyjádření v sobě nesou rozměr navíc: přesah.
Své existenciální a spirituální úvahy Tomáš Polcar, umělec konceptuálního uvažování, vyjadřuje čistě výtvarnými prostředky jako sochař a malíř. Tlumočí své hledačské úsilí z pomezí filosofie, spirituality a přírodních věd. Vzrušuje jej představa propojování materiálních a duchovních principů, je zaujatý vztahem mikrokosmu a makrokosmu. Odolává pokušení stát se expertem v navštěvovaných oborech a obezřetně se vyhýbá vizuálním quasi vědeckým výstupům. Ve svých asociacích zůstává důsledně malířský a sochařský. Jeho víra hledače ho ochraňuje od estetizace, neulpívá na již osvědčených kompozičních a výrazových postupech a v pravou chvíli je opouští a hledá nové.
Tvorba Tomáše Polcara se vyvíjí v tematických cyklech. Možnosti cyklu objevil poté, co se odstěhoval z Prahy na venkov, do Slavětína nad Ohří v Českém středohoří. Ocitl se blízko přírodě, na dotek cyklického času s opakujícími se ročními obdobími. Opustil město, opustil své úspěšné anonymní mediální kampaně, opustil svůdná nová média. S plynutím času se stahuje ve svém myšlenkovém záběru postupně z vnějšího světa směrem dovnitř, k podstatě věcí a zároveň tak i sebe. Usebírá se. U tématu dlouhodobě přebývá. Není chrlič, jeho věci vznikají dlouho. Bez výjimky je tvoří sám, není typ konceptualisty zadavatele.
Výstava v Blansku akcentuje z Polcarovy tvorby prostor a s ním spojenou představu krajiny.
Cyklus Hnití plodí žití (2008) je prvním cyklem, který se vztahuje ke krajině a jejímu plynutí ve věčném koloběhu proměn. Vrcholem cyklu jsou velkoformátové monochromní obrazy, zachycující příchod bouře do kraje, její řádění a postupné odcházení do klidu. Cyklus Sóma (2012 – 13) inspirovala buňka včelího plástu. Zaměřuje se na její tvar, jím tvořenou síť, vztahy části a celku, vznik a rozpadání, plnost a prázdnotu. S otázkou plnosti a prázdnoty se po zdánlivě konstruktivní vsuvce opět přibližuje ke krajině. Geometrickou neúprosnost oživuje na obraze vizuální hrou s prostupováním prostorů. Vytváří napětí mezi lyricky expresivními, v podstatě krajinnými pasážemi a geometricky formulovanou plochou čisté barvy. Nejnovější obrazy Rezonance (2014) přímo navazují na Sómu. Rezonančním tématem je šestiúhelník. Zprvu převažují geometrické kompozice, ale v závěru cyklu se opět dostává do prostoru symbolické krajiny. Na velkých formátech se přibližuje uvolněnému stylu z cyklu Hnití plodí žití. Geometrie ustupuje expresi, šestiúhelník se v abstraktních krajinách vynořuje jako záchytný prvek, mnohdy pouze v tušeném náznaku. Sochařskou tvorbu zastupuje monumentální kruhový objekt Kyklos (2013) z pohledového betonu a dosud nevystavené sochy, vycházející z cyklu Soma. Syrovost užitého materiálu a jeho lakonické zpracování spolu se znakovostí nabízející archetypální konotace.
Prostor Tomáše Polcara se tak stává prostorem pro probouzení citlivosti a kladení si otázek, a vyvádí jak umělce samého, tak diváka z možného ohrožení současnou duševní letargií.
Lucie Šiklová, kurátorka výstavy
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14024, 14027, 13018, 14025, 14022, 2013 a 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14023, 14024, 14027, 13018, 14025, 2013 a 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 13018, 14025, 14022, 2013 a 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma 12006, akryl a syntetika na plátně, 2012, 145 x 145 cm, Hnití plodí žití, 07018 a 07019, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, beton; Kyklos, 2013, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14024, 14027, 13018, 14025, 14022, 2013 a 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, Kyklos, 2013, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14025, 14022, 2014, Hnití plodí žití 07018, 2007, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Kyklos, 2013, beton Výstava ŠÍŘKA, VÝŠKA, HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015 Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Hnití plodí žití, 07018 a 07019, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Kyklos, 2013, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Kyklos, 2013, Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14026, 14023, 14024, 2013 a 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, beton Výstava ŠÍŘKA, VÝŠKA, HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015 Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14026, 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Kyklos, 2014, Sóma, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Rezonance 14026, 2014, akryl na plátně, 175 x 175 cm; Sóma, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Sóma 12007, 12008, 12006, akryl a syntetika na plátně, 2012, 145 x 145 cm, Výstava ŠÍŘKA, VÝŠKA, HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015 Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Sóma 12007, 12008, 12006, akryl a syntetika na plátně, 2012, 145 x 145 cm, Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, zleva Sóma 12007, 12008, 12006, akryl a syntetika na plátně, 2012, 145 x 145 cm; Rezonance 14031, 2014, akryl na plátně; Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, Rezonance 14031, 2014, akryl na plátně; Kyklos, 2014, beton. Výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA v Galerii města Blanska, 2015. Foto: Ester Polcarová
Tomáš Polcar, výstava ŠÍŘKA VÝŠKA HLOUBKA Galerie města Blanska