Když byla antropoložka Margaret Mead (1901–1978) dotázána studenty, co považuje za první známku civilizace v komunitě, čekali, že bude mluvit o hliněných nádobách, jednoduchých loveckých nástrojích nebo náboženských amuletech. Ale ne, Mead odpověděla, že prvním důkazem civilizace bylo zahojení zlomené lidské stehenní kosti – femuru. V přírodě většinou platí, že když si zlomíte nohu, zemřete. Nemůžete utéct před nebezpečím, nejste schopni se dostat ke zdroji vody nebo lovit potravu. Žádné stvoření nepřežije bez soucitu a pomoci dostatečně dlouho na to, aby se zlomená stehenní kost zpět uzdravila. Civilizace začíná v okamžiku, kdy druhá bytost pomůže té raněné a postará se o ni, místo aby ji opustila kvůli záchraně vlastního života nebo pohodlí.

 

Téma výstavy Broken Femur chápeme jako volání po změně společenských dogmat, tedy k tomu, abychom konečně vyrostli z naučených předsudků a vzorců chování. Odnaučme se dysfunkční, kolonizující vzorce, založené na silových strategiích a vypěstujme nové, intuitivní vidění. Potřebujeme kolektivní solidaritu, propojenou s naší tělesnou a emoční moudrostí.

 

Reflexe či kritika společenských témat, která se nás osobně dotýkají nebo rezonují v celé společenosti, jsou podprahovým, ale všudypřítomným motivem vystavovanych objektů, obrazů a instalací. Za tímto účelem volíme cestu polemiky s formálnímu vzory z historie umění, kdy citace artefaktů či forem představují kulturní i společenskou tradici naší civilizace se všemi jejími klady a zápory. Instalace výstavy je zaklenutá materiálovým prostředím, které nabízí příchozím do jeho podoby interaktivně zasáhnout a měnit tak jeho tvar. Je zároveň meditativním zákoutím, které vyzývá k haptickým prožitkům, k návratu k starověkým metodám i přírodním materiálům.

 

kurátor: Piotr Sikora