Jaký je rozdíl mezi výtvarnou instalací – divadelní/ jevištní instalací – a scénografií?

Jak vystavovat scénografii? Jak o ni psát, odborně reflektovat? Jaká specifika v sobě obsahují termíny scénografie, jevištní / divadelní design či vizuální dramaturgie? Umožňuje teprve virtuální realita ideální scénografické prostředí?

Na tyto otázky se pokusí najít odpovědi symposium Poločas rozpadu 5.1, které se uskuteční jako součást výstavy VZTAHY FUNDUS UTOPIE ve čtvrtek 24. června 2021 od 15:30.

***

Symposium Poločas rozpadu 5.1 je dalším z řady diskusních setkání nad stavem a podmínkami současné scénografie. Cílem akce je neformálně prodiskutovat možné pohledy na scénografii; prozkoumat, jakými způsoby lze o scénografii přemýšlet a jak ji reflektovat. Zastřešujícím tématem pro pátý ročník symposia je proto “komunikace scénografie”, zahrnující možnosti verbální, výstavní, odborné, divácké atd.

Za účelem otevření diskuse nejprve vystoupí pozvaní řečníci a řečnice, aby na dané téma promluvili perspektivou vlastního zaměření (výzkumu):

Apolena Vanišová: Divadelní instalace

Lukáš Brychta: Scénografie jako komplexní instalace

Kateřina Svatoňová (video formát): Laterna magika jako multimediální dílo aneb divadelní scénografie jako inspirativní prostor pro teorii médií

Bára Příhodová: PQ Talks: debatní platforma Pražského Quadriennale jako forma scénografické reflexe

Viktor Takáč: VR – Hledání interaktivního diváctví

Diskuse s členy/ky kurátorského týmu

***

Symposium se uskuteční přímo ve výstavě, která – jak doufáme – poslouží jako aktivní spolučinitel odborné reflexe a nikoliv (pouze) jako pasivní kulisa. Pro zájemce o “vedené vnoření” do výstavní koncepce je součástí diskusního odpoledne také komentovaná prohlídka, která se uskuteční od 14:00.