Nápis „Pucallpa.. La puerta de la Selva“ (Pucallpa.. brána džungle) už dávno zmizel z billboardu nad silnicí, která se kdysi vinula do tohoto dřevařského města v centrální peruánské Amazonii z horského průsmyku Boqueron de Padre Abad. Pronikáme posledními svahy And. Skály soutěsky chrli vodopády a dravá řeka se konečně rozlévá do moře deštného pralesa. Poprvé zaznívá, ve vlhkém vedru, tep tlukoucího srdce Matky džungle. Otevírá se Amazonský vesmír, posvátná říše přítomné minulosti, která sahá až k počátku dávnověku. Oceán pod hladinou vědomí.

 

Nový Svět astrální exotiky se rozviji v představách až do chvíle, kdy nás vytrhne ze snění řev motorů drancující skutečnosti blížícího se cíle. Vítá nás divoká civilizace na březích řeky Ucayali. Obnažená bestie zisku vyvrací harmonii. Katastrofa v do očí bijící podobě. Přízraky lidského “pokroku”… hořící tělo i duše přírody.

 

Pucallpa, město opuštěné duchem, se stalo paradoxně cílem spirituální turistiky. V jeho okolí vyrostly desítky ceremoniálních center, kde, na ostrovech zachovalé přírody, pobývají mladí lidé z celého světa. Jako pacienti v rezervacích se léčí dietami z životních traumat a příznaků nemoci z konzumu.

 

V posledních letech se tak tajemný Mundo del Ayawaska (svět ayahuascy) nabídl úspěšně k prodeji na světovém trhu. Staří šamani říkají, že jim gringo astrální říší duchovní vědy ukradl. Vznikl neošamamismus se všemi klady i zápory dnešní doby. V tomto procesu proměny se zapomnělo na děti, vyrůstající v amazonském městě, bez praktického kontaktu s přírodou …co děti, mají si kde hrát?… Energií nové generace je technologie, uchvacující duše domorodců, ztrácejících vztah k přírodě a rostlinám, které kdysi bývaly základem živého společenství v džungli.

 

Výstava Plantas de Pucallpa představuje výtvarné umělce, které Pucallpa spojuje. Dreyfus se ve svých obrazech inspiruje Amazonií a místními ženami kmene Shipibo, Paredes Armas, Best i Placht užívají rostliny jako inspiraci v jejich legendární kráse, příbězích léčitelů, v užitné, fyzické formě jako barvivo nebo pokrm. Obíhají světem na svém orbitu, aby se vraceli, znovu přitahováni, ke zdroji mocné energie Matky Země v Peru.

 

Každý z umělců reprezentuje Pucallpu jiným způsobem. Dimas Paredes Armas maluje především rostliny a výjevy z džungle inspirované ayahuascou. Kendrick Dreyfus se věnuje aktům a zobrazuje vedle své manželky Cosshet také ženy amazonského kmene shipibo.

 

A Clara Best vytváří unikátní koláže ženských těl z otisků amazonských rostlin. Kromě tři zmíněných umělců budou k vidění i 3 nejnovější Plachtova díla.

 

Výstava vznikla pod záštitou Velvyslanectví Peruánské republiky v Praze ku příležitosti 100 let diplomatických styků mezi ČR a Peru a slavnostní vernisáž za účasti Peruánského velvyslance Néstora Popolizia se bude konat 13. 7. 2022 od 19:00.

 

Speciálními hosty vernisáže bude mezinárodní kapela NOVOZONIA z Peru, Venezuely a Španělska, která zahraje peruánskou cumbiu, hudbu typickou pro oblast Amazonie.   

 

Dalšími vystavujícími budou vedle Otto Plachta umělci, které spojuje Pucallpa, město v peruánské Amazonii. Jsou jimi Kendrick Dreyfus, Clara Best a především legendární malíř a syn místního šamana Dimas Paredes Armas. Rodákem z Pucallpy je i samotný peruánský velvyslanec, Nestor Popolizio, který výstavu spolu s ambasádou zaštítil.