Phill Niblock: Pohyb pracujících lidí, 1973 - 1991

Tvorba Philla Niblocka je multidisciplinární a už více než 50 let se pohybuje v oblasti „intermediálního umění“. Autor kombinuje minimalistickou hudbu, konceptuální umění, strukturalistický film, systémové či politické umění a snaží se tak transformovat naše vnímání a prožívání času.

Phill Niblock se narodil v roce 1933 v Indianě (USA), ale jako vášnivý jazzový fanoušek se v roce 1958 usadil v New Yorku. Fotografovat začal v roce 1960 a po celé čtyři roky se věnoval portrétům jazzových hudebníků. V polovině šedesátých let přechází od fotografie k filmu a začíná filmovat tanečníky a choreografy. Od roku 1968 se Phill Niblock zaměřuje na hudbu a skládá své první kompozice, které – jak zdůrazňuje sám autor – se musí poslouchat velice nahlas, aby náležitě vyzněly jejich superharmonie (overtones). Souběžně pokračuje i ve své filmové tvorbě, k níž patří i jeho monumentální dílo The Movement of People Working (Pohyb pracujících lidí), filmový cyklus o celkové délce přesahující 25 hodin realizovaný v letech 1973–1991; opakující se charakter pohybů při práci zde působí jako přímá ozvěna jeho minimalistických hudebních kompozic.

Analogové fotografie Philla Niblocka se už od poloviny šedesátých let zabývají architekturou a urbanismem New Yorku. Řazení a kompozice jeho záběrů mapují fotografovaná místa a objekty, ať už se jedná o opuštěné budovy na ostrově Welfare Island (dnes Roosevelt Island) z roku 1966, vybydlené oblasti v jižním Bronxu (1979) nebo fasády ve čtvrti SoHo Broadway (1988). Od roku 1966 se Niblock zabývá myšlenkou projekce pohyblivých obrazů prostřednictvím série filmů a sekvence diapozitivů. Úvodní počin tohoto experimentálního postupu tvoří Šest filmů, cyklus krátkých zvukových filmů natočených na šestnáctimilimetrový materiál v letech 1966 až 1969 a přinášejících portréty umělců a hudebníků, například Sun Ra či Max Neuhaus. Jeho zaujetí lidskou individualitou a její oslava tvoří jádro cyklu videofilmů nazvaného Anecdotes from Childhood (Příběhy z dětství). Vznikl v letech 1985 až 1992 a zabývá se fenoménem paměti a vyjádřením osobní historie prostřednictvím intimních portrétů. 

Již v roce 1968 začíná autor experimentovat s kombinováním svých vizuálních děl a hudebních partitur a vytváří architektonické a environmentální zvukové kompozice. Cyklus Environments (Prostředí), který zde autor rekonstruoval poprvé od dosud poslední prezentace v roce 1972, extrahuje pomocí obrazů realitu několika různých prostředí a zároveň generuje ve výstavním prostoru hutnou a intenzivní dočasnou situaci promítaných obrazů, hudby a pohybu. 

Filmový cyklus Pohyb pracujících lidí, který představuje lidskou práci v její nejzákladnější podobě, se zde poprvé promítá vcelku a autor jej pro svoji retrospektivu nově sestříhal a remasteroval. Byl natočen na šestnáctimilimetrový barevný film a později na video na takových místech jako Peru, Mexiko, Maďarsko, Hong-Kong, Arktida, Brazílie, Lesotho, Portugalsko, Sumatra, Čína a Japonsko. Autor se zaměřuje na práci jako na choreografii pohybů a gest, vzdávajících hold mechanickému, avšak zcela přirozenému opakování počínání pracujících. Phill Niblock o tomto díle říká, že „Pohyb pracujících lidí vznikl z nutnosti, protože moje hudební představení doprovázeli živí tanečníci, ale bylo příliš obtížné a nákladné pořádat turné s tolika lidmi. Tak jsem začal natáčet filmy, které bych mohl při své produkci promítat.“

Výstava vznikla ve spolupráci ve spolupráci dvou muzeí – Musée de l’Elysée a centra současného umění Circuit de Lausanne.

 

Doprovodný program kvýstavě:

23. 11. 19 h koncert Philla Niblocka Rocketing Crown, Hvězdárna a planetárium Brno, Kraví hora 2
25. 11. 16 h Vidím, i když poslouchám, přednáška Josefa Cserese o významu tvorby Philla Niblocka, Dům pánů z Kunštátu
25. 11. 17 h komentovaná prohlídka výstavy s autorem a kurátorem
  1. 12. 17 h Phill Niblock – opomenutý minimalista?, přednáška Josefa Cserese o aspektem filmové, fotografické, hudební a intermediální tvorby Philla Niblocka, Dům pánů z Kunštátu