Petr Pavlík
Tvorba Petra Pavlíka od samého začátku zkoumá do důsledků obsah obrazu, kdy východisko každé nové práce je oproštěno od předchozí výtvarné činnosti. Jeho malbu provázejí tři tematické linie. První z nich jsou krajiny duše, labyrinty vědomí zachycené v momentu zrodu nebo naopak zanikajícího světa. Druhá linie představuje deformované postavy zlomených lidí „Vohnouty“, kteří již o nic neusilují a kloní se k zemi raději dobrovolně, než tíží vnějšího tlaku. A ústředním třetím motivem se stala krajinou procházející postava „Poutnice”, osamělá ženská postava vrhající stín na pustou krajinu v pozadí. Vedle tématu je neméně důležitá technika malby. Prvotní impuls vzniká gestickou malbou, postupně autor dotváří obraz kresbou i barevnými abstraktními plochami. Během malování obraz otáčí, sleduje jeho převrácenou podobu v zrcadle, hledá výchozí body pro pokračování kompozice v nové poloze, klade důraz na skutečnost, aby zobrazované nepřipomínalo něco konkrétního, odstraňuje z obrazu vše jednoznačně čitelné. Tento fyzický způsob malby, kdy mohou být zapojeny i obě ruce, vede ke stavu uvolnění – specifické formy tvůrčího automatismu. Kompozičně bohatá, vizuálně silně podmanivá plátna vyvolávají otázky, na něž nenabízejí odpovědi. Sdělují pozorovateli, že všechno je jinak.
Petr Pavlík (*1945) je malíř, sochař, ilustrátor a fotograf. V roce 1967 byl přijat na AVU v Praze (F. Jiroudek), v roce 1970 studoval dva semestry fotografii na FAMU (J. Šmok) a v roce 1971 přestoupil do ateliéru monumentální malby a plastiky (A. Paderlík). Studia na AVU dokončil obhajobou diplomové práce. V 90. letech dočasně přerušil svoji výtvarnou tvorbu a věnoval se kritické a literární činnosti. Od roku 2004 je pedagogem na katedře scénografie DAMU v Praze. Petr Pavlík je zakládajícím členem Volného seskupení 12/15: pozdě, ale přece, které vzniklo v roce 1987, jako reakce na vznik skupiny Tvrdohlaví. Jeho dílo je zastoupeno v četných sbírkách např.: Národní galerie Praha, Galerie umění Karlovy Vary, Muzeé ď Art Moderne Centre de George Pompideu Paříž, Národní galerie Oslo; dále v soukromých sbírkách v Čechách, v Evropě a USA. Žije a pracuje v Praze.