Foto Игорь Мухин, zdroj Plato Ostrava

Přednáška předního českého rusisty Tomáše Glance

V dějinách tzv. západního umění se o žánru performance a happeningu mluví zpravidla ve vztahu k akcím, které v 50. letech uskutečňovali Kaprow, Cage, později představitelé hnutí Fluxus… Neuvažovali ale umělecky podobným způsobem už někteří autoři ruské avantgardy a ve 30. letech jejich originální pokračovatelé, sdružení kolem Daniila Charmse? Nepřehlédnutelně významným se žánr performance stává v ruské kultuře od 70. let. Nynější režim se pokouší některé projevy provokativního umění kriminalizovat. Může si performance za těchto okolností zachovat svoji svébytnost, nebo se stává rukojmím médií, ideologie a dalších okolností?

Slavista, překladatel, kritik, kurátor Tomáš Glanc (1969) patří k předním českým rusistům, byl mj. ředitelem Ústavu slavistických a východoevropských studií FF UK (2000–2003) a ředitelem Českého centra v Moskvě (2005–2007). V posledních letech působil na univerzitách v Brémách, Basileji a na Humboldtově univerzitě v Berlíně. V současnosti je jeho hlavním pracovištěm univerzita v Curychu. Od konce 80. let se zabývá ruskou kulturou a kulturní teorií, obzvlášť současnou literaturou a výtvarným uměním, estetikou avantgardy, literární vědou, sémiotikou, později také ideologií slovanství a problematikou estetiky změněných stavů vědomí. Je autorem knihy Souostroví Rusko / Ikony postsovětské kultury, která vyšla v edici Revolver Revue.

Akce je součástí doprovodného programu k výstavě Iriny Koriny Měřítka touhy a rychlokurzu současného umění s Tomášem Glancem Otcové a běsi.