Paralely výtvarného umění a moderní hudby: Rok 1964
16. 4. 2019
Přednášky a diskuze
Přednáší
Eva Bendová a Zdeněk Raboch.
Výtvarné umění
V roce 1964
se odehrálo na mezinárodní výtvarné i hudební scéně několik zásadních událostí.
První vystoupení německého umělce Josepha Beuyse v rámci Festivalu nového umění
v Cáchách předznamenalo jeho prorocká slova o budoucnosti: “umělec
může být každý” a způsobilo jako první umělecká angažovaná performace
hloubkový zásah policie.
Zároveň
monumentální vystoupení Andy Warhola na Světovém veletrhu v New Yorku úzce
propojilo umění s reklamou, vzniklo „umění bez patosu”. V Československu,
konkrétně v Praze byl v květnu tohoto roku uveden do provozu most tzv. 1. etapy
přestavby železničního uzlu.
Stal se
dominantou tratě, 910 m dlouhý branický most přes Vltavu pro pěší a železnici
dostal název most Inteligence.
Hudba
V říjnu se v
NYC v Judson Hall koná festival free jazzu. Klavírista Oscar Peterson vydal LP
desku Suite Canadiana. Mocný úvodní
akord ve skladbě A Hard Day’s Night skupiny
Beatles se zapsal do historie hudby. Bylo založeno sdružení Jazz Composers
Guild. První opravdovou a ve světě uznávanou rockovou skupinou, která u nás
koncertovala, byla rhythm and bluesová kapela Manfred Mann. Na podzim v roce
1965 navštívila tehdejší Československo. V té době už měla za sebou několik
celosvětově úspěšných hitů, z nichž největší ohlas sklidila skladba Do Wah Diddy Diddy z roku 1964. Jazzový
trumpetista a zpěvák Louis Armstrong dostal nabídku na turné po zemích
východního bloku, tábora socialismu, během kterého v následujícím roce navštíví
i Československo.