Other Image, Edge of Sound
17. 10. 2023
Ostatní akce
zdarma
Komponovaný večer s projekcí filmů a hudební performancí s názvem Other Image, Edge of the Sound je součástí doprovodného programu výstavy Other Edges of the World. Komentovanou procházkou po blízkém okolí s architektem Joesefem Holečkem se pak ohlížíme za výstavou Zhroucení krajiny, která je v Galerii Kostka k vidění do neděle 15. 10.
….
Akce začne v 18:00 před MeetFactory, kde je sraz s architektem Josefem Holečkem, který se během krátké procházky zaměří na topografii jižní části Smíchova a Zlíchov a jejich proměny v posledních sto letech.
V rámci promítání uvedeme krátké filmy od filmařky a dokumentaristky Anny Kryvenko, divadelního režiséra a loutkoherce Husama Abeda a konceptuální umělkyně a filmařky Jumanny Manny. Autorsky výrazně odlišně pojaté filmy se dotýkají společného tématu zážitku války a jeho prožívání. Krátký film Easier Than You Think Anny Kryvenko používá jednoduchý, ale zároveň působivý juxtapoziční princip k vyjádření jasně artikulovaného poselství, varujícího před nebezpečím vystavování se neustálému proudu mediálních obrazů válek, násilí, katastrof, utrpení a bídy. Mediální meditace s pomocí hlasového kouče provede diváka drsnou realitou k určité spokojenosti. Máte pocit, že se vás to v tomto konkrétním případě netýká? Pak zkuste myšlenkový experiment – nahraďte současnou krizi jakoukoli předchozí nebo aktuálně zastíněnou krizí. Stále nic?
Krátký film Husama Abeda My Friend The War Maker je adaptací původní divadelní hry The War Maker, založené na objektech, kterou napsali Astrid Mendez, Husam Abed a Marek Turosik. Experimentální film, který čerpá inspiraci ze života palestinského umělce Karima Shaheena. Od raného dětství byl život Karima a jeho rodiny narušován válkou. Nejdříve íránsko-iráckou (1980-1988); poté invazí do Kuvajtu během války v Perském zálivu v roce 1990; a pak jugoslávskou občanskou válkou v roce 1991. Jako Palestinec z Gazy s egyptskými dokumenty byl vždy uprchlíkem, neustále v exilu. Karim byl deportován ze Sýrie v roce 2000 a uprchl do klidnějších zemí. Prošel Ruskem, Ukrajinou, Rumunskem, Maďarskem a USA. V mnoha zemích, do kterých přišel, došlo k válce.
The Goodness Regime (21 minut, 2013) je krátký film, který společně napsaly a režírovaly umělkyně Jumana Manna a Sille Storihle. Film se zapojením dětských herců zkoumá základy ideologie a sebepojetí moderního Norska – od křížových výprav přes dobrodružství Fridtjofa Nansena a trauma válečné okupace až po diplomatické divadlo mírových dohod z Osla. Film The Goodness Regime byl natočen v Norsku a Palestině a kombinuje dětské představení s archivními zvukovými nahrávkami a novými dokumentárními záběry natočenými přímo na místě. Snímek měl premiéru v Kunsthall Oslo v roce 2013 přesně dvacet let po uzavření a podepsání dohody z Osla mezi Izraelem a Organizací pro osvobození Palestiny v srpnu a září 1993.
Program zakončí hudební performance experimentálního dua Xadrez. Jedná se o hudební projekt elektronického skladatele a bubeníka Cyrila Kaplana (Vložte kočku, Mutanti hledaj východisko, Murals) a hráče na al-úd, zpěváka a performera Husama Abeda. Souhra melodií komponovaných pro al-úd a motivů z oblasti elektronické hudby vede k pohlcujícímu zvukovému a hudebnímu zážitku.
Bios:
Anna Kryvenko je filmová a vizuální umělkyně. Je studentkou posledního ročníku Centra Audiovizuálních Studií na pražské FAMU. Předtím studovala divadelní režii na KNUTKT v Kyjevě a režii alternativního divadla na pražské DAMU. Její filmy a performance byly promítány na Festivalu Fluidum, MFDF Jihlava, Intermedia BB nebo Visions du Reél. Spolupracovala také na několika skupinových výstavách. Její found-footage film Potichu jako kometa získala cenu za nejlepší Experimentální počin na FAMUfestu. Za film Poslechnout horizont získala ocenění Nejlepší český experimentální dokument na MFDF Jihlava. Její poslední film – celovečerní debut – Můj neznámý vojín premiéroval na festivalech DOK Leipzig (DE) a MFDF Jihlava (CZ).
Husam Abed je divadelní režisér, loutkář, producent a hudebník. Je studentem doktorského studia na katedře hudebních a scénických umění, obor divadlo (loutkářství) na Bath Spa University ve Velké Británii. Je držitelem magisterského titulu z režie pro alternativní a loutkové divadlo na Akademii múzických umění (DAMU). Jako hudebník je Husam hráčem na al-úd, skladatelem, perkusionistou a zpěvákem. Má za sebou řadu mezinárodních spoluprací s Torabeya Hip hop bandem z Jordánska, s El Far3i, Yacoub Abu Ghoush, Tareq Jundi, Nasser Salameh a mnohými dalšími. Jeho poslední hudební projekt je Xadrez s Cyrilem Kaplanem.
Vystupuje na mezinárodních festivalech v Evropě, arabském světě, jihovýchodní Asii a USA. Je spoluzakladatelem loutkového divadla Dafa Puppet Theatre; oceňovaného divadelního souboru se sídlem v Praze. Je spoluzakladatelem Ya Khayyal Theatre Lab. (2019) pro uprchlíky a místní mládež v Ammánu a divadlo Shubbak pro začínající umělce v roce 2023. Je kurátorem festivalu IDEA v Ammánu a spoluzakladatelem festivalu LIV’in v Praze.
Jumana Manna je konceptuální umělkyně a filmařka. Ve své práci zkoumá, jak je artikulována moc, a zaměřuje se na tělo, půdu a materialitu ve vztahu ke koloniálnímu dědictví a historii místa. Prostřednictvím sochařství, filmové tvorby a příležitostného psaní se Manna zabývá paradoxy praktik ochrany, zejména v oblasti archeologie, zemědělství a práva. Ve své praxi se zabývá napětím mezi modernistickými tradicemi kategorizace a konzervace a nezkrotným potenciálem ruinování jako nedílné součásti života a jeho regenerace. Jumana vyrostla v Jeruzalémě a žije v Berlíně.
Cyril Kaplan získal hudební vzdělání jako bubeník, ale rychle rozšířil své znalosti o různé nástroje a nahrávací a produkční software. Kromě produkce kritikou oceňovaných debutových alb svých kapel Vložte kočku a Kaplan Bros se jeho portfolio v průběhu let značně rozrostlo. Cyril často spolupracuje s dalšími hudebníky a projekty, a to jak v roli hudebníka, tak producenta. Kromě toho složil a realizoval hudbu k několika filmům a televizním pořadům. V rámci své výzkumné kariéry se Cyril pustil do průkopnického projektu, kdy vyvinul sérii softwarových nástrojů, které generují hudbu na základě signálů snímaných přímo z lidského mozku. Kromě toho inicioval projekt sonifikace dat, v němž je hudba komponována na základě geologických dat pocházejících z hlubinný prastarých vrstev.
Josef Holeček se kromě architektonické praxe věnuje v rámci výzkumu na FA ČVUT historické zástavbě a jejím proměnám, stejně tak jako analýze jejích stop v současné městské krajině, a to od úrovně urbanistického měřítka, po architektonický detail.
Vstup na akci je zdarma