Srdečně vás zveme na další veřejnou přednášku z cyklu Kurz dějin umění: Design, která se tentokrát zaměří na téma Obrazový humor v československé reklamě. Přednášejícím bude MgA. Pavel Ryška, Ph.D. z FaVU VUT.

 

Absolventi uměleckých škol, nastupující v polovině padesátých let do Reklamního podniku státního obchodu, odmítli popisnou názornost komerční ilustrace i chladnou a neosobní symboliku budovatelských plakátů. Obdivovali jednoduše stylizované práce francouzských afišistů, kteří dokázali ze spojení poměrně strohých motivů vykřesat zvláštní humor, docela volně provázaný s nabídkou zboží a služeb.

 

Prosazování podobné nadsázky v československé reklamě zpočátku naráželo na nepochopení. Jeden z referentů pro reklamu prý odmítl plakát s mořskou pannou jen proto, že takové bytosti ve skutečnosti neexistují a tudíž nemají v pravdivé propagaci co pohledávat. Ve snaze překonat tyto předsudky, připravili výtvarníci Reklamního podniku v roce 1957 kolekci experimentálních obchodních plakátů, které si nikdo neobjednal. Jejich návrhy se snažily tlumočit myšlenku především obrazovými prostředky, musely tak být jasné a srozumitelné – asi jako určitý druh kresleného vtipu, který skrývá překvapivou pointu.

 

Omezená kapacita míst, vstupenky v prodeji na GoOut.