Zveme na další přednášku z cyklu Collegium historiae artium, kterou přednese Tomáš Murár (Ústav dějin umění AV ČR) na téma Nevyslovitelný prostor obrazu: Re-konstrukce (ve) vidění uměleckého díla mezi Warholem a Pozzem.

 

Filosofické a teoretické výklady výtvarného umění v druhé polovině 20. století naznačily absenci materiálového podkladu uměleckého díla jako jeho nutné proměny za účelem zachování jeho existence (Danto, Belting, Agamben, ad.). Jak ale upozornil Georges Didi-Huberman, umělecká díla jsou pro diváka v okamžiku vnímání stále přítomná, respektive jsou anachronní vůči svému původu, blízce, jak o tom přemýšleli i Friedrich Nietzsche či Walter Benjamin. I pro současné historiky a historičky umění je proto nutné se ptát, jakým způsobem a za jakých okolností člověk vytváří své poznání uměleckého díla nejen jako materiálu, ale rovněž jako virtuální dimenze prostoru vnímané na základě historické skutečnosti?

 

Přednáška nabídne náznak odpovědi na tuto otázku na jedné straně s využitím konceptu individuálního „skrytého vědomí“ lidského poznávání, jak jej formuloval maďarský filosof Michael Polanyi, na straně druhé s chápáním determinovanosti kultury jejím technickým osvojováním si prostoru, jak tuto tezi formuloval italský estetik Renato Barilli. Spojením jejich uvažování je možné přemýšlet o významu re-konstrukce vidění jako základu obrazu v jeho touze po prostoru skutečnosti, tudíž jako podkladu noetické rekonstrukce skutečnosti v individuálním vidění.

 

místo konání: zasedací místnost (sál 117) Ústavu dějin umění AV ČR