Někdy na AVU: Patricie Fexová
Obraz Bez názvu (ateliér) symbolicky odkazuje na studium Patricie Fexové na AVU; byl totiž školním zadáním: namalovat nábytek v ateliéru. Fexová, tehdy studentka 3. ročníku Ateliéru malířství II Vladimíra Skrepla, použila odložený obraz bývalé spolužačky Kingy Wilk a namalovala na něj typickou situaci po skončení ateliérové schůzky. Stará křesla, židle a gauč zůstala seskupena do kroužku tak, jak si je jednotliví studenti a studentky přisunuli, scénu skrze velké ateliérové okno osvětluje šedivý soumrak roku 1998. Z dnešního pohledu je těžké se ubránit nostalgii. Možná ale, že bychom na podobné zátiší narazli, i kdybychom se prošli po AVU dnes odpoledne.
Patricie Fexová studovala na AVU v letech 1995−2001. Už tehdy na sebe upozornila jako výrazná malířka, která se nebála monumentálních figurálních kompozicí, ani abstrahujících pozorování krajiny i novodobým zátiším. Mnohým v paměti zůstává její obraz Billa Gatese Billovi (1998) nebo nahé diskařky z nultých let Kompaktní diskařky (2004). Na začátku milénia se Fexová intenzivně zabývala abstraktním malířským gestem, jeho možnostmi působení, aby je pak postupně stále častěji používala k postižení reálných námětů: jedná se o sérii Data Paintings, v níž zachytila odlesky kompaktních disků, nebo obrazy inspirované oční duhovkou. Od roku 2013 je to pak stále se rozvíjející série portrétů a autoportrétů, v nichž využívá bohaté zkušenosti nabyté malířským průzkumem skvrny, odlesku či obyčejného tahu štětcem. Pro výstavu na AVU autorka vybrala několik aktuálních portrétů ze série Skvrna. Jak napovídají názvy Zuzka a Daník (2017) nebo Staňa (2017), jsou na nich zachyceni blízcí Patricie Fexové. Intimita důvěry portrétovaných kontrastuje s expresivní abstrahující metodou, skrze niž jsou zachyceny jejich tváře.
Fexová pravidelně vystavuje, v roce 2017 se prezentovala v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu, v roce 2016 měla samostatnou výstavu Rysy v Atriu Pražákova paláce v Moravské galerii v Brně, kde prezentovala 40 portrétů přátel z výtvarné komunity. V současnosti je doktorandkou na Vysoké škole uměleckoprůmyslové.