Miroslava Klesalová (*1985) začala vysokou výtvarnou školu studovat až v poměrně pozdním věku, nejdříve v ateliéru textilní tvorby na pražské UMPRUM, poté přešla do ateliéru grafiky na Akademii výtvarných umění. Zde vytvářela práce inspirované přírodou a krajinou rodného kraje v různých technikách – tušové kresby, sítotisky nebo monotypy. Svým charakterem často na hranici abstrakce silně evokovaly čínské umění, ať už tušovou krajinomalbu nebo i kaligrafii. Krajina se v roce 2020 stala i hlavním tématem její diplomové práce, k níž však přistoupila zcela jinak. Dokonce se jí v ní podařilo originálně propojit obě dvě předchozí polohy své práce, tedy textilní a grafickou.

 

Východiskem se pro ni stal umělecký výzkum, během něhož zkoumala proměny zemědělské krajiny v malé vesnici Kejnice v jihozápadních Čechách, kde vyrostla. Zajímalo ji, jaké důsledky měla jednak kolektivizace zemědělství po roce 1948, jednak i zpětný proces, tedy restituce po sametové revoluci. A také jak se tyto změny promítly do života lidí a jejich vztahu k půdě a ke krajině, což zkoumala prostřednictvím dotazníkového průzkumu. Abstraktní obrazce katastrálních map převáděla do počítačových grafik a zejména do monochromních textilních obrazů na bázi geotextilie. Odpoutala se tak od krásy přírodních scenérií a její primární potřebou se stalo vztahování se ke krajině konkrétního místa a zkoumání, jak lze tento vztah umělecky vyjádřit. Na současné výstavě představuje všechny dosavadní polohy své práce.

 

kurátor: Marcel Fišer