Michal Škoda (*1962) patří mezi výrazné solitérní autory. Východisko jeho práce spočívá v sochařství a tvorbě objektu, vyvíjené vždy s bezprostřední citlivou vazbou na prostor a principy jeho utváření. Tento smysl pro „tvůrčí urbanismus“ je autorem vnímán jako komplexní prožitek, který si hledá adekvátní formu pro své vyjádření. Škoda ji nachází v polarizačních konstelacích (plnost x prázdno, černá x bílá, plocha x obrys, hmota x odhmotnění, hmota x světlo apod.) a v postupech vymezování ploch (půdorys) a jejich stereometrických elevací (nárys, bokorys). Kromě média sochy rozvíjí své geometrizující tvarosloví v kresbě a poslední dobou také v obraze.

 

Obrazy Michala Škody mají přes svou geometrickou skladebnost výrazný poutnický charakter. Jsou specifické právě tím, že se dotýkají jak abstraktního rámce lidské existence, coby svého druhu přítomnosti-samoty, tak její dynamické, proměnlivé situovanosti. Michalu Škodovi je, jak sám přiznává, blízká také soudobá vážná hudba. Hudba, kterou lze označit za polaritu zápisu (partitura) a interpretace (realizace jako způsob prožití). Jednou zformulovaná hudební skladba prostupuje časem jako cosi stabilního, jako tvar, který dala fundamentu lidské citlivosti rozevírajícího běžnou smyslovou zkušenost z jiné strany. Ta samá skladba je však zároveň sedimentem proměn vložených do své vlastní interpretace. 

 

Výstavní projekt Chybění pro komorní prostory Galerie Dům v Broumově představí autora v synergii jeho plošných realizací a prostorového objektu. Instalace bude reagovat na meditativní charakter místa, kde se galerie nachází (klášterní zahrada).

 

kurátor: Petr Vaňous