Slovenská fotografka Michaela Nagyidaiová ve svých vizuálně podmanivých fotografických projektech zpracovává témata rodinných pout, migrace a kořenů. Inspiruje se nevyřešenými událostmi z minulosti, ale i současnými geopolitickými problémy.

 

Projekt Transient Ties vypráví příběh nucené migrace autorčiny babičky Leny (slovensky a makedonsky) nebo Eleni (řecky), která jako dítě utekla z Řecka a vytvořila si nový život v bývalém komunistickém Československu. Projekt je tvořen fotografiemi, archiváliemi a krátkým filmem (8min 44s) a je situován mezi Řecko a Slovensko. Vizualizuje křehkost a pomíjivost vztahu k vlasti poté, co z ní člověk musel uprchnout. Analyzuje proces zpřetrhání vazeb s rodištěm a současně snahu začlenit se do nového prostředí.

 

Lenino/Elenino vykořenění vzniklo v důsledku občanské války v Řecku (1946–1949), která probíhala mezi monarchisty a komunisty. Projekt Transient Ties tak zároveň zkoumá její identitu jako bývalé politické uprchlice, nahlíží vazby mezi vysídlením a kulturním dědictvím a ptá se, jak ideologie a politika ovlivňují osobní vrstvy každodenního života.

 

Michaela Nagyidaiová (*1996) v roce 2019 absolvovala magisterský titul v oboru fotožurnalistika a dokumentární fotografie na London College of Communication. Od roku 2021 je členkou fotografické iniciativy Women Photograph a od roku 2023 patří pod platformu Futures. Její umělecká tvorba byla publikovaná v časopisech Camera Austria, Fotograf magazine, ETC magazine, Calvert Journal a Urbanautica. Jej projekty byly vystavené např. v PH-Museum Lab v Bologni (IT), na Portraits Hellerau Award v Drážďanech (DE), v galérii Photon v Ľubľani (SI), na Rakouském kulturním fóru v Londýně (UK) anebo v Galerie Huit v Arles (FR). Momentálně žije a pracuje mezi Bratislavou a Vídní.