Ukázka z díla Scarlet (t).

Vašulka Kitchen Brno vystavuje dvě umělecká video díla audiovizuálního umělce Matthewa Ostrowskiho, v nichž newyorský rodák dekonstruuje dva původní filmy v novém uměleckém ztvárnění, aby odhalil skrytý význam motivů, záběrů a poselství filmového média. Svou pozornost věnuje především substantivní roli hlavních protagonistek obou snímků, výstava proto nese název Dvě ženy.

 

V díle Scarlet (t) z roku 2012 Ostrowski přetváří film Dívka s Perlou (2003, režie P. Webber) se Scarlet Johansson v hlavní roli. Umělec se ve svém díle zaměřuje pouze na záběry hereččiných rtů, k nimž pomocí algoritmů a programovým střihem navádí pozornost celého příběhu, jejich aktérů a diváků. Rty symbolizují fetiš, objekt nenaplněné touhy mezi aktéry filmu i ve vztahu k divákům a jejich pasivní roli pozorovatelů, kterým jsou fyzicky nepřístupné. Právě téma pozorování mezi divákem a obrazem se stává klíčovým motivem tohoto díla. 

 

Novější práce z roku 2020 s názvem Johanka a její soudci (Joan and her Persecutors) vychází ze slavného němého filmu rané kinematografie Utrpení Johanky z Arku (1928, režie C. T. Dreyer), který je na svou dobu netradičně natočen v dlouhých a detailních záběrech snímajících z nadhledu a podhledu výrazy lidské tváře a jejich emocí, a to především Johanky ztvárněné Mariou Falconetti. Ostrowski osamostatňuje tváře do samostatných kompozic, maže příběhovou linku a narušuje lineární stavbu filmového střihu.