Martin Horák – Nevýhoda tahu
Olomouckého rodáka Martina Horáka lze charakterizovat mnoha způsoby – jako nekompromisního glosátora uměleckého provozu, obdivovatele klasické bílé krychle, věčného náhradníka zářivějších hvězd, střídmého konceptualistu, ironicky konfrontujícího svou identitu se světem velkého umění, do nějž vstoupil již před více než dvaceti lety jako třicátník autodidakt, se zkušeností studia kunsthistorie na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Ač se Martin Horák staví do pozice spíše neúspěšného regionálního umělce, vlastní domácí umělecký provoz, jemuž mj. sám Horák věnuje část vlastní tvorby, ho zaregistroval vlastně okamžitě, díky čemuž realizoval samostatné výstavy se slovutnými kurátory ve slovutných institucích nejméně od počátku milénia. Namátkou kultovní, ve své sebereferenčnosti emblematické instalace v Galerii Jelení Olomoucký výtvarník v roce 2005, Píši ti v bolesti, A.M.180 v 2008, If I were someone else, I would live somehow else ve Futuře v roce 2012 (vše Praha), a nejrozsáhlejší realizaci výstavy Spin-off v Pražákově paláci v roce 2016 v Brně. Jeho chirurgicky přesné a technicky dotažené nápady balancují na hraně sterility, patologie, smutku a možná i drobných záchvěvů naděje.
kurátor: Alexandr Jančík