Markéta Korečková pojala výstavu První a poslední, připravenou ve spolupráci s dcerou Julianou, jako posloupnost šesti symbolických stádií konkrétní životní etapy. Jako úvodní a současně jeden z ústředních motivů zvolila „centrum“, všem nám dobře známé již od okamžiku bezprostředně po narození. V prvním obraze-výjevu jej proto zřetelně a věcně předkládá jako absolutní pozitivum, přičemž ve druhém námět vtipně rozehrává do různorodých sochařských forem. Současně přitom víme, že jde o vážné téma. Volba keramického materiálu vychází z inspirace zájmovými aktivitami osmileté Juliany. Do sestavy třetího výjevu vstupuje motiv smrti, kombinován s figurálními situačními kompozicemi, zprávami o plynutí konkrétního rodinného příběhu. Všednodenní realitu střídá v druhé polovině instalace specifická krása – exotická a současně nebezpečná. Představuje ji zmnožený motiv květu orchideje – nejprve v reliéfním provedení, následně v malbách, v obou případech na nás ale ze sugestivně tvarovaných květů hledí lebky. Víceznačný symbol narušuje odlehčenou hravost první části posloupnosti, naznačuje fatální aspekt vzájemných rodinných vztahů. Ve finálním výjevu všechny výrazové roviny gradují ve zvláštní hořkosladké síle – tři portréty rámované tvarem srdce sice navozují happyendovou rodinnou idylu, úsměvy ale patří reliéfním lebkám autorkou vymodelovaným dle reálných tváří. 

 

Markéta Korečková (nar. 1975 v Chrudimi) studovala v letech 1992–1999 Akademii výtvarných umění v Praze (M. Knížák, K. Nepraš), v akademickém roce 1997–1998 absolvovala stáž v sochařském ateliéru J. Zeithammla a roku 1993 stáž v Sommerakademie Salzburg (L. Ewing). Od roku 2001 proběhlo několik jejích samostatných výstav: Prostor pro jedno dílo, Pražákův palác Moravské galerie v Brně, 2001; Krvavé romance (s J. Valečkou), Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, 2006; Genderové stereotypy, Galerie AMB, Hradec Králové, 2009; Bez cukru (s B. Novákovou), Galerie Beseda, Ostrava, 2014; Prso nebo Boj (s J. Mackem), Galerie ART, Chrudim, 2019 a Galerie UFFO, Trutnov, 2020. Z nedávné účasti na společných výstavách jmenujme např.: 2012 3D-DYS, Veletržní palác Národní galerie v Praze, 2012; Natvrdlí a Tvrdé, Galerie kritiků, Praha, 2013; STUCK!, Galerie Vltavín, Praha, 2014; Sexplicit on tour, Novákovy garáže, Hradec Králové, 2014; Poslední chvíle lidstva, Galerie 1, Praha, 2015; Krása & půvab, Oblastní galerie Liberec, 2019; Když socha padá, přestává mi stát a něco hezkého si přeji, Galerie U Prstenu, Praha, 2019; Diktát podmínek, Chemistry Gallery, Holešovická tržnice, Praha, 2019. V roce 2007 byla vybrána mezi finalisty soutěže 333 NG, roku 2014 získala ocenění v soutěži na Pomník Marie Terezie. Je členkou seskupení A12 a Prague European Stuckist. Je spoluautorkou (společně s M. Vítkovou) publikace O důležitých věcech se nemluví. Společenství ateliéru Karla Nepraše vydané NAVU v Praze roku 2020. 

 

Kurátorka výstavy: Iva Mladičová