Constantin Brâncuși, L’Enfant endormi, 1906/07, bronze. Photo credit: Hans Roels

Cyklus výstav s názvem Cesty sběratelství zkoumá různé přístupy ke sbírání umění skrze prezentaci domácích i zahraničních soukromých sbírek, které jsou zřídkakdy přístupné veřejnosti. Obzvlášť v post-komunistických zemích, kde byly veškeré veřejně přístupné sbírky po desetiletí výhradně vlastněny státními institucemi, zůstává role soukromých sběratelů jistým tajemstvím. Kdo sbírá? A proč? Co tito jedinci sbírají? Jaký je vztah mezi umělci a jejich sběrateli? V čem se liší soukromé a veřejné sbírky?

 

Lost in the Moment That Follows, druhá výstava v rámci série, je věnována sbírce filantropa Ovidia Șandora, sídlícího v rumunském městě Timișoara. Șandorova sbírka je zaměřena na rumunské umění a mapuje umělecké přístupy, hnutí a myšlenky, které významně přispěly k reflexím naší nedávné, sdílené minulosti. Výstava skrze aktuální témata současného umění, jako jsou například identita, příroda a lidská existence, staví bok po boku díla důležitých osobností historické avantgardy, například Constantina Brâncușiho, Victora Braunera či Brassaïe, významná díla umělců spjatých s poválečnou avantgardou, například Andrého Cadera či Any Lupaș, a díla současných umělců, z nichž lze jmenovat například Mirceu Cantora, Cipriana Mureșana nebo Ioanu Nemeș. Sbírka zahrnuje různá média, od malby a kresby po instalaci, fotografii a video.

 

V regionálním kontextu jihovýchodní Evropy je sbírka Ovidia Șandora vzorovým příkladem vlivu sbírky umění na zlepšení místních podmínek pro uměleckou činnost. To je výsledkem nejen koupí děl rumunských umělců, ale rovněž dlouhodobého programu nadace Art Encounters Foundation, která organizuje doprovodné aktivity spjaté se Șandorovou sbírkou a funguje jako místo pro setkávání a otevřená platforma pro současné umění propojující město Timișoara s dalšími prostory mezinárodní umělecké scény.

 

Výstava Lost in the Moment That Follows poskytuje detailní vhled do Șandorovy vize pro svou sbírku a zároveň prezentuje umělecké praxe, které po více než sto let vytváří prostor pro kritickou reflexi společnosti a našich každodenních životů.

 

kurátor: Tevž Logar

koncepce výstavního cyklu: Christelle Havranek

vystavující: Dragoș Alexandrescu, George Apostu, Hans Arp, Aurel Baranga, Ion Bârlădeanu, Ioana Bătrânu, Marius Bercea, Horia Bernea, Ștefan Bertalan, Brassaï, Constantin Brâncuși, Geta Brătescu, Victor Brauner, Michele Bressan, André Breton, Filip Brunea-Fox, André Cadere, Ion Călugăru, Mircea Cantor, Andrei Chintilă, Victor Ciato, Radu Comșa, Lena Constante-Brauner, Roman Cotoșman, Sandu Darie, Jean David, Marcel Duchamp, Max Ernst, Harun Farocki, Constantin Flondor, Adrian Ghenie, Bogdan Gîrbovan, Ion Grigorescu, Octav Grigorescu, Jacques Hérold, Marcel Iancu, Pavel Ilie, Jean Isidore Isou, Vasilij Kandinskij, Matei Lăzărescu, Gherasim Luca, Ana Lupaș, Pierre Mabille, Victor Man, Henri Matisse, Max Hermann, Maxy Hortensia, Mi Kafchin, Joan Miró, Alex Mirutziu, Florin Mitroi, Ciprian Mureşan, Vlad Nancă, Gellu Naum, Paul Neagu, Ioana Nemeş, Constantin Nisipeanu, Mihai Olos, Miklós Onucsán, Sașa Pană, Andrei Pandele, Christian Paraschiv, Paul Păun, Jules Perahim, Dan Perjovschi, Pusha Petrov, Mihai Plătică, Lea Rasovszky, Robert Rius, Eugen Roșca, Șerban Savu, Decebal Scriba, Arthur Segal, Hedda Sterne, Yves Tanguy, Doru Tulcan, Tristan Tzara, Andrei Ujică, Andra Ursuța, Ilarie Voronca, Alex Mirutziu, Ciprian Mureşan, Dan Perjovschi