Projekt Óda ve své tvorbě čerpá z tradic, ve kterých svým přístupem znovu nalézá aktuálnější význam a formu, která je pro dnešního spotřebitele přijatelná. Reaguje tím na globalizaci všeho kolem nás, smazávání sebemenší diverzity, a to i v rámci prostoru, ve kterém žijeme. Touha vymanit se bezduché útulnosti našich "Ikea pokojíčků" vede autorky k hledání principů, které formovaly a doprovázely naši lokální minulost, přežily války i revoluce za naši samostatnost a nakonec podlehly naší touze po tom být světoví. Instalace je tak vánočním přáním projektu Óda, ale stejně tak i jeho manifestem.

 

Óda je společný projekt Johany Němečkové a Barbory Vildové z Alles gute studio, ve kterém se namísto dohánění nejnovějších trendů naopak otáčí zpět, a pomalu se navrací k tomu, co už tu dříve bylo. Hledají staré a často i zapomenuté tradice, krásné dílny a opravdové mistry svého řemesla. Nalézají tak ověřené principy starých forem a s rozvahou je přibližují současné estetice, aby je navrátily tam, kam vždycky patřily, tedy do domácností. Především se snaží, aby tyto tradice neupadly v zapomnění.

 

V rámci projektu Óda vznikla ucelená kolekce zahrnující autorský modrotisk ve spolupráci s dílnou ve Strážnici na Moravě, soubor porcelánového nádobí, které využívá techniku ručně malovaného chodského porcelánu a soubor jasanového nábytku. Nejnovějším produktem jsou pak broušené vázy s abstrahovanými motivy lučního kvítí od Beaty Alexové z květinářství Plevel.

 

Johana Němečková a Barbora Vildová se setkaly na UMPRUM v Ateliéru designu nábytku a interiéru, kde Johana absolvovala magisterské studium a momentálně je na pracovní stáži v londýnském studiu Barber&Osgerby. Bára letos obhájila svou bakalářskou práci a pracuje ve studiu Petra Háka. Obě se zaměřují na výstavní instalace, interiérový, ale i produktový či nábytkový design.

 

Kurátorka výstavy: Tereza Škvárová