Jekor vaří koprovku: Alžběta Říhová / Matěj Smrkovský / Milan Mikuláštík
Alžběta Říhová, Matěj Smrkovský a Milan Mikuláštík vaří v Zenitu koprovou polévku a koprovou omáčku s knedlíkem. Pojďte se najíst a zároveň se podívat na prezentaci jejich umělecké / kurátorské / restaurátorské / výstavářské práce. Uvidíte i právě probíhající výstavu Matěje Smrkovského v Jekoru – Výstavářovo gesto.
Matěj Smrkovský (1985) svou pozornost v poslední době přenesl k psaní autorských textů, které mu umožňují rozvinout zkoumání oblasti jdoucí paralelně s tvorbou – tedy reflektivní momenty tvorby. Tyto texty jsou propojeny s vizuálním uměním už svou tématikou. Popisují situaci okolo tvorby, jakoby opisovaly nějaké dílo, které však nemusí být nutně přítomno, možná si ho divák utvoří sám. Autor chápe texty jako materiál, který dojde svého významu, pokud je prezentován v určité prostorové a významové situaci, tedy například v galerii.
Alžběta Říhová (1981) studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Stanislava Diviše a Jiřího Černického a na School of visual Arts v New Yorku. Její práci provází zájem o sociologické a politické aspekty umění, poslední práce se však více zaměřují na vlastní formu. Jejich zdrojem jsou architektonické prvky budov převážně z období první poloviny 20.století. Motivy jsou jako fragmenty vytržené z kontextu a přetvořené do nových abstraktních tvarů. Obrazy-objekty vznikají stejným postupem jako odkrývání vrstev při restaurování, pomocí stěrky, špachtle nebo dláta. Alžbětinu práci jste měli možnost vidět například na minulé výstavě Jekoru nebo na nedávno skončené výstavě Geo Ego v Národní technické knihovně.
Milan Mikuláštík (1975) je výtvarný umělec, kurátor, publicista a pedagog, člen umělecké skupiny Guma guar (Groupe Guma Guar). Zabývá se videoartem, instalací, fotografií a dalšími výtvarnými technikami. Od roku 1995 pracuje také společně s Janem Nálevkou v tandemu MINA. V letech 2007 a 2008 pracoval v časopise Reflex jako grafik a redaktor kulturní přílohy EX. Přispívá nebo přispíval recenzemi do Pražského deníku, časopisů Reflex, Týdeník A2, Ateliér, Umělec, Flash Art a dalších. Od listopadu 2008 do června 2009 byl kurátorem pražské galerie NoD. Z místa kurátora byl odvolán po skandálu s výstavou polského umělce Petera Fusse Achtung!, která kritizovala masakrování palestinských civilistů izraelskou armádou. Od září 2009 je kurátorem Galerie NTK (Národní technická knihovna), kde mimo jiné připravil výstavy Limity těla, Fenomén hra, Stíny minulých utopií, Librarianism, Per video, Ptolemaiovy děti, Global locals, Slepá skvrna, Pavěda nebo Velocypedia. Společně s umělcem Michalem Panochem organizovali cyklistické výlety po Praze a okolí s odborným výkladem o architektuře. Od roku 2012 přednáší na Vysoké škole uměleckoprůmyslové zahraničním studentům o pražské architektuře. Od roku 2014 zde působí jako asistent v ateliéru Supermédia.