Jana Orlová, Terezie Rausová – Stories of Flesh and Soil
Výstava Stories of Flesh and Soil se, jak napovídá její název, zaměřuje na dialog mezi intuicí a hlubokým vnitřním prožitkem, obklopený existenciálními úvahami a poetickým vnímáním života. Obě umělkyně přistupují k divákovi prostřednictvím svého jedinečného výtvarného jazyka. Výstava se dotýká témat toxicity, vztahu člověka k sobě samému, přírodě, současnosti i budoucnosti. Objektivita zkoumání těl, jak svého v případě Orlové a zkoumání vyobrazení hybridu toxického hybtudu Rausová, nám prezentuje živočišnost obou umělkyň. Propojení není náhodou, umělkyně svou tvrdostí, racionalitou přenáší esenciální a křehký prožitek a vtahují diváka do světa za zrcadlem.
Jana Orlová, pražská performerka, básnířka a výzkumná pracovice. Orlová získala na konci roku 2021 doktorát na Katedře teorie na Akademii výtvarných umění v Praze pod vedením Pavlíny Morganové. Ve své disertační práci se zabývala rozdílem mezi vizuální performancí a divadlem a analyzovala také otázku obsahu a užívání pojmu performance. Orlová se ve své kritické a kurátorské praxi zabývá performancí a hraničními formami umění. V současné době působí jako pedagožka na Slezské univerzitě a zkoumá experimentální možnosti dokumentace performance a způsoby vystavování této dokumentace. Své studie publikuje také v zahraničí.
Terezie Rausová pracuje s intenzivními fluorescenčními barvami, které na jejích plátnech vytvářejí toxické, zneklidňující scény, kde se setkávají deformované či uvězněné postavy s hybridními tvory spojujícími rysy zvířat a lidí. Její fascinace proměnou a modifikací lidského těla je inspirována tlakem současné průmyslové společnosti. V některých svých obrazech se zaměřuje na téměř abstraktní detaily připomínající mikroskopické organismy – bakterie, viry nebo geneticky upravené buňky. Tyto struktury se prolínají s drobnými členovci, jejichž výrazné barvy varují před jakýmkoli bližším kontaktem. Zahájila své studium malby na Fakultě umění Ostravské univerzity a dokončila své magisterské studium v roce 2024 na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně, v ateliéru Malby 2. Její hlavní médium je tradiční malba, kterou inovativně kombinuje s experimentálními obsahovými přístupy.
kurátorka: Sara Wollasch