Jan Šípek je filmařem, režisérem osobitých dokumentů (Tlačítka bdělosti, Porucha, Souboj s mozkem, Koněv, Přítomný okamžik) a kameramanem mnoha skvělých českých dokumentárních filmů, jejichž vizuální stránka díky němu nepostrádá zásadní významovou vrstvu (Hranice práce, Happy Farmers, Epidemie svobody, Nepálci v Jablonci atd.). Fotografie vlastně stála před lety na začátku toho všeho, její momentní obraz se pak Honza rozhodl rozpohybovat filmařskou kamerou a spojit se zvukem. Fotografie zásadně analogová, nejčastěji černobílá. Honza, jakožto „polohacker“, se s digitálními technologiemi zná až příliš dobře na to, aby jim cele obětoval i svůj dlouholetý vztah s haptickým světelným obrazem, zrnem negativu a nesčetnými odstíny jeho šedí… Fotografuje tak, jak žije. Chodí a kouká, víc než my ostatní, a vidí kolem sebe obrazy, příběhy lidí, věcí, krajiny. Zachytává momenty, které by se jinak nenávratně ztratily ve vrstvách času. Je ale smířený s melancholií pomíjivosti, melancholie je to, co vyznává. Melancholie a niternost, schopnost proniknout věcem pod povrch. K tomu samozřejmě nestačí jen ta kouzelná krabička se skleněnou čočkou…

  

Anima krajina je výběrem z mnoha momentů sesbíraných během mnoha posledních let. Název odkazuje k filmu Anima, který Honza zanimoval v roce 2005 z fotografií vyfocených na film, když začal přemýšlet, čím se ženské postavy na jeho snímcích podobají a došel ke známému archetypu C. G. Junga. Téma filmu rozvíjí po 17 letech touto výstavou.

  

Jan Šípek (*1982) pět let vysílal dlouhé noční rozhovory a zvukové dokumenty na vlnách pražského studentského Rádia Akropolis. Vystudoval dokumentární režii na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. V roce 2008 strávil půl roku na stáži na Film and Television Institute of India v indické Púně, v roce 2010 půl roku na Université Saint-Denis v Paříži. Stará se o několik webových projektů (například server eldar.cz), píše (zejména o technologiích a jejich společenských souvislostech), fotografuje, programuje. Natočil devět autorských filmů, na mnoha dalších se podílel jako kameraman, spoluautor, střihač, či dokonce herec. Na FAMU nakonec na chvíli zakotvil také jako pedagog, poslední 4 roky vedl na Katedře dokumentární tvorby dílnu prvního ročníku.

  

kurátorka: Lenka Sedláčková