Inventura 2016
Dle definice je galerie muzeum specializované na sbírky umění. Je tedy sbírkotvornou institucí, jejíž hlavní náplní je promyšleně soustavně rozšiřovat své sbírky a o již získaná umělecká díla odborně pečovat, zpřístupňovat je okruhu badatelů i široké veřejnosti. Tuto myšlenku přejímá i výstavní projekt Inventura 2016, představený v Galerii U Bílého jednorožce v Klatovech.
Základní myšlenkou výstavy s prozaickým názvem Inventura je oživení a znovuzpřítomnění díla za přispění invence mladých výtvarníků. Stejně jako se v inventuře zjišťuje pravý stav galerijního inventáře, i v této přenesené formě revidujeme sbírkové předměty, a to očima nastupující umělecké generace. Již samotný výběr děl z depozitáře vede autory k zamyšlení nad zasazením díla do širšího kontextu celosvětové, ale i vlastní umělecké tvorby.
Autoři se s vybraným dílem vyrovnávají pomocí různých individuálních či odosobněných východisek, ať již jde o vizuální apropriaci obrazu Kompozice Jindřicha Bošky v trojrozměrném objektu Markéty Schiffnederové, nebo společensko-environmentální reinterpretace tématu Moře Michala Ranného v experimentální instalaci Marty Fišerové. Filozofické aspekty (i když zcela odlišného rázu) nalezneme jak v konceptuálně-architektonické instalaci fotografa Václava Kopeckého, tak i v kombinaci fotogramů a olejů malířky Šárky Koudelové. Hledáním společného dialogu a porozumění formální i významové roviny se vyznačují práce jak Pavly Kačírkové, tak i Ivany Slávikové. Ty ve svých plastikách reflektovaly témata velkých sochařek druhé poloviny 20. století, zastoupená zde díly Evy Kmentové a Věry Janouškové. Hledáním analogické geometrické vizuální formy abstraktních obrazů Václava Boštíka v přírodě se zabývá ve svých manipulovaných fotografiích Pavel Matoušek. Svou vlastní interpretaci věčnosti a pomíjivosti umění, navazujíc na reliéf Umění Arnošta Košíka a malby Zátiší s hlavou, mandolínou, podnosem Emila Filly, předvádí divákům malíř Ondřej Basjuk.
Konfrontací nejmladší generace výtvarníků s díly již etablovaných autorů, zastoupených takřka ve všech státních i krajských galeriích, se v prostorách Galerie U Bílého jednorožce odehrává kaleidoskopická výprava za historií dějin umění ve 20. století, prezentovaná objektivem osobitých názorů nových tváří soudobé umělecké scény.
Petra Mazáčová – kurátorka výstavy