Hana Puchová – Kuchyně Gorkého
Pěna, krém, 2024, akryl, plátno, 130 × 110 cm
O výstavách i samotných obrazech Hany Puchové se dá říct, že nás většinou ničím nepřekvapí, ale zato vždy potěší. Je to dáno tím, že autorka již dlouhou řadu let rozvíjí a rozvětvuje své dva stěžejní cykly obrazů. Jsou to jednak práce figurální, kde jsou zobrazeni její známí a přátelé, často známé osobnosti ostravské kulturní scény. A pak jsou to drobná i větší zátiší, většinou s dominantními květinami a dalšími drobnostmi všednodenního života. Obě tyto linie vycházejí z tradiční malby, jsou lyrické i syrové zároveň, s jemnou stylizací. Vycházejí z obyčejnosti, všednosti, z toho, mezi čím a kým malířka žije.
Na výstavě Kuchyně Gorkého je stěžejní cyklus obrazů, který dal celé výstavě název. Už na minulé výstavě z něj byly představeny první dva obrazy, a nyní je vystaveno několik dalších, aktuálně vzniknuvších. Soubor začal vznikat před dvěma roky, kdy si autorka pořídila tři kanárky, Boženku, Ilonku a Pepinu. Obrazy pak zachycují každodenní život s těmito tvorečky. Výstavu pak doplňují její půvabná zátiší s květinami a drobnými předměty.
Autorka sama k výstavě uvádí: „Někde. Kuchyně Gorkého, obytný prostor. Různé věci, leží na různých místech, domácí mazlíci si ho přivlastňují. Bydlí se tam, hostí se tam. Neděje se tam nic neobvyklého. Obyčejný život.“
Hana Puchová (*1966) studovala na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u Jiřího Šalamouna v letech 1991–1997. Na výtvarné scéně působí třicet let a stále více se jeví jako zajímavá autorka s výrazným rukopisem. Je silně spjatá s Ostravou, v posledních letech se jí však jako jedné z mála malířek podařilo překonat bariéry regionu a je akceptována i na celostátní úrovni. Její Ostrava však na ni rozhodně nezapomíná, jak dokázala v roce 2017 velká retrospektiva v Domě umění a vydaná monografie. V Praze bude možno vidět řadu jejích figurativních obrazů na přehlídce ostravských autorů v GHMP – Městské knihovně od října 2024 do února 2025. V současné době žije a pracuje v Ostravě.
Pěna, krém, 2024, akryl, plátno, 130 × 110 cm