Koláže, které Gergely László a Katarina Šević prezentují v galerii Artwall, ukazují groteskní pokřivené tělo jako metaforu vzestupu násilí a agresivity patrné v dnešní společnosti. Autoři čerpají inspiraci z tradice bouffonů – šašků známých z mnoha kulturních tradic, které propagoval francouzský performer a zakladatel školy fyzického divadla Jacques LeCoq. Podle něj tyto monstrózní postavy „přicházejí, aby nám rozmanitým způsobem ukázaly naši vlastní hloupost. Předvádějí naši společnost, moc, vědu a náboženství formou „bláznovství“, která jsou řízena podle přísných pravidel, kde ten nejbláznivější řídí ostatní a vyhlašuje válku, protože se nudí. “

Tyto postavy, které se na nás šklebí z kamenných rámů pod Letnou, pocházejí ze světa vzhůru nohama. Tento svět se však bohužel příliš neliší od našeho, kde si mocní najímají soukromé milice a nejrůznější občanské hlídky „chrání pořádek“, ale ve skutečnosti spíš často představují hrozbu a šíří násilí a agresi.

„Sérii koláží bouffonských postav je možné číst jako scénáře pouličního divadla v ulicích Prahy. Představují gesto namířené proti rozmáhající se militantnosti, agresivitě a toxické maskulinitě, která v současnosti ohrožuje svobodu ve veřejném prostoru měst,” říkají umělci o svém projektu.

 

Výstava je pokračováním projektu The Curfew, pouličního představení realizovaného v Budapešti v roce 2017, které prostřednictvím groteskního humoru vzdoruje náladě politické a občanské frustrace a pasivity.

 

Výstava je pořádána ve rámci Fotograf Festivalu #9 Archeologie euforie: 1985-95