Galerie Závodný

Výstava Ewerdta Hilgamanna se pokouší sledovat vývoj tvorby tohoto umělce v časové ose od 60. let 20. století do současnosti. Instalace umožňuje divákům vnímat postupný přerod autorovy tvorby od geometrizovaných reliéfních struktur k volně stojícím plastikám, ve kterých se uplatňuje princip náhody a tvarová destrukce.

 

Forma práce a myšlenková výstavba tvorby je svým způsobem unikátním autorským konceptem. Přirozenost a velkorysost přibližují sochy E. Hilgemanna přírodním zákonistostem i přesto, že k finálnímu výsledku zrodu sochy je zapotřebí technologicky náročný proces. Objekty přesvědčivě a harmonicky souzní s urbánním prostorem či autentickou přírodou. Moderní umění je tak možné vnímat jako určitou metamorfózu – neživý předmět se stává nedílnou součástí veřejného prostoru, interaguje s okolní architekturou, zrcadlí nebe, stromy, postavy. Mizí hranice mezi živým a vytvořeným.

 

První pokusy s destrukcí precizně opracovaného objektu (nejčastěji se jedná o krychle či hranoly z kamene či nerezi) probíhaly mechanicky. Volný pád, během kterého nekoordinované nárazy tělesa způsobily jeho deformaci, byly prvotní inspirací při zkoumání, jak zapracovat princip náhody do koncepce tvorby. Následně Hilgemann vypracoval postup, během kterého je z objektu vakuově vysáván vzduch. Těleso se bortí směrem dovnitř od styčných hran, jeho finální tvar je výsledkem předpokladu a náhody, dvou zcela protichůdných kritérií. Vakuové vysávání vzduchu je nazýváno implozí. S některými objekty autor dále pracuje – řezem je dělí napůl či rozevírá jejich plášť tak, aby byl vidět vnitřní prostor tělesa. Leštěná a matná nerez generují ostře vymezenou kontrastní plochu objektů a tvoří vzájemný protiklad. Den a noc, jing a jang, lesk a mat – základní principy rovnováhy a protichůdně působících sil, které udržují napětí i potřebnou stabilitu.

 

Sochy Ewerdta Hilgemanna lze spatřit ve veřejném prostoru mnoha světových metropolí. Autor německého původu, který dnes trvale žije v Amsterdamu, instaloval svá díla např. v New Yorku (USA), Berlíně (DE), Sionu (SUI), Rotterdamu (NL), Gorinchemu (NL), Nivale (FIN), Ko-Yangu (KOR). Také před Galerií Závodný, na Lormově náměstí v Mikulově, bude dočasně osazena nerezová stéla tohoto autora. Návštěvníci výstavy si tak budou moci užít instalaci v interiéru galerie i realizaci v historickém jádru židovské čtvrti.

 

kurátor: Hans-Peter Riese