Série fotografií sester Daniely a Lindy Dostálkových vytvořená pro knihu Dotek zvířete zkoumá domestikaci, životní podmínky zvířat a přesahy do monstrozity.

 

Obrazy kopyt, zobáků, kuřecích nohou, drápů, velkých kostí, z nichž některé vypadají, jako by je někdo rozkousal, připomínají na první pohled tradiční východoasijské techniky vyřezávání kostí. Při bližším zkoumání se tyto morfující bytosti mění v pastiňák, celer a červenou řepu. Zoomorfizace zeleniny, důležitá součást řezbářského řemesla, je v Thajsku běžně spojována s komercializací tradiční kultury. Ve své interpretaci Dostálkovy na tuto techniku sice odkazují, ale výsledné obrazy – morfující, odpuzující a zneklidňující – vypovídají o domestikaci konzumace masa a každodenním násilí s ní spojené, zatímco ambivalence fyzické podoby řezby vypovídá o ontologické nejistotě spojené s obludností. (Převzato z textu Evy Koťátkové z úvodní kapitoly knihy Dotek zvířete, vydané nakladatelstvím ArtMap ve spolupráci s Institutem Úzkosti v roce 2021.)