Skupina Bosch+Bosch vznikla před 50 lety v Subotici, v bývalé Jugoslávii, zcela mimo hlavní kulturní a umělecká centra. Program a činnost skupiny byly ovlivněny mezinárodním avantgardním hnutím a umělci jako byli Lajos Kassák či Sándor Barta. Většina členů skupiny byla maďarského původu (Attila Csernik, Katalin Ladik, László Kerekes, László Szalma, Bálint Szombathy) a část byla srbského původu (Slavko Matković, Ante Vukov). Během existence skupiny se její členové zabývali širokou škálou uměleckých aktivit, překračovali hranice umění, které se snažili rozšířit lingvisticky a koncepčně. Hned od začátku se obrátili zády k tradičnímu tvůrčímu výrazu, odvážně a rozhodně se připojili k současným paradigmatům mezinárodního umění.

 

Veřejnými akčními i osobními konceptuálními aktivitami reagovali na dobovou existenciální situaci života v příhraniční zóně, na nedostatek institucionální podpory i infrastruktury, který jim znemožnil vykročit do mezinárodního prostoru. Přesto však činnost skupiny zanechala nejen v jugoslávsko-maďarském kontextu historicky i umělecky důležité stopy. Podstatná část práce skupiny byla v posledních letech integrována do dějin maďarského umění, ale veřejnost ji dosud neměla možnost podrobně poznat.

 

Název Bosch+Bosch vznikl spojením příjmení malíře Hieronyma Bosche a jména technologického gigantu Bosch, který autoři vnímali jako označení moderní technologické doby, v níž je k dosažení (uměleckých) cílů potřeba využívat nové způsoby uměleckého vyjádření. Někteří členové skupiny, která byla aktivní v letech 1969–1976, se po jejím zrušení vyprofilovali ve významné mezinárodní osobnosti, jako například Katalin Ladik či Bálint Szombathy.