Bio
Margita Titlová Ylovsky (*1957 Praha) je jednou z nejvýraznějších umělkyň generace osmdesátých let. Mezi léty 1977 a 1983 vystudovala AVU v ateliéru malby prof. Oldřicha Oplta. Dříve se zabývala především volnou expresivní malbou a kresbou, které přecházely díky svému fyzickému pojetí a časovosti až v akční umění. Později se zaměřila na tvorbu objektů a instalací. Jejím základním vyjadřovacím prostředkem je záznam bezprostředního gesta, které reaguje na aktuální emoční stav.
V Galerii Montmartre vystavuje Margita Titlová Ylovsky cyklus obrazů z letošního roku s názvem BIO MUERTE. Jedná se o velkoformátové malby, jejichž kompozice se skládá z akvarelových a pastelových barevných skvrn. Součástí obrazů je nainstalovaná světelná zářivka, jejíž odraz se transformuje do barevného spektra, které se v odstínech duhy lyricky rozlévá po ploše plátna. Ústředním motivem, k němuž se ostatní barvy vztahují, se tak paradoxně stává zachycení něčeho nehmotného – jen barevný stín.
Samotný cyklus tematizuje světelné a biologické procesy v krajině. Na jednu stranu jsou zde přítomny reálně díky zářivým vějířům rozložených světelných paprsků. Na druhou k nim odkazují rozpité akvarelové skvrny, jež svými nepravidelnými tvary vzbuzují dojem organičnosti. Navzájem se prolínají, narušují, a přicházejí tak o svou původní podobu. Stejně tak jako v přírodě, kdy díky splynutí dvou bytostí může dojít až k rozpuštění jejich identity, a nastává zrod nového života.
Jak sama říká: „Pro mě je tvorba součást poznávání. A situace, které nastávají při vytváření díla, jsou velmi zvláštní odrůdou poznání. Všemu předchází nějaká myšlenka, pro kterou hledám formu. A do posledního okamžiku nevím, jestli je ta zvolená forma správná … je to vlastně jako v životě.“
Marianna Placáková