Lidická galerie, foto: Tereza Havlínková pro Bienále Ve věci umění / Matter of Art

Název výstavy Dernier Poème odkazuje k poslední básni mylně připisované Robertu Desnosovi, francouzskému surrealistickému básníkovi a členovi odboje, který zemřel měsíc po propuštění z Koncentračního tábora Terezín.

  

V rámci Bienále Ve věci umění 2024 připravil ukrajinský umělec Nikita Kadan svoji umělecko-kurátorskou intervenci do prostor dlouhodobé expozice Lidické sbírky umění. Lidice jsou místem extrémního násilí, ale i mezinárodní antifašistické solidarity. Výstava obsahuje umělecká díla ze sbírky i díla ukrajinských umělců, kteří se vyrovnávají se situací během války Ruska proti Ukrajině. Truchlí za zemřelé, za zničenou zemi a kulturní dědictví. Násilí zanechává v našem podvědomí řadu stop a ovlivňuje naše myšlení, práci a sny.

  

Kadan se zajímá o to, jak média a vizuální kultura zpracovávají a reprezentují historii. Zkoumá, kde a proč umisťujeme památníky, co říkají památky a obrazy a zda sochy mohou vypovídat o zločinech. Ve své nedávné tvorbě používá materiál zničený ruskými bombami, který kdysi tvořil ploty, střechy nebo stěny. Vytváří sochy, které dokumentují ruskou válku, zobrazují napětí mezi hrůzou války a mírumilovným životem Evropy a spojují slabost se silou, spoluvinu s odbojem. Nikita do nich vkládá úryvky ze svých snů v časech války a maže hranici mezi reálným a podvědomým.

 

Nikita Kadan (*1982) pracuje s temnými a těžkými příběhy v dějinách. V jeho chápání je historické násilí propojeno s tím, co se v našem světě odehrává nyní. Dlouhodobě sleduje válku, kterou Rusko vede proti Ukrajině. Od nezákonné anexe Krymu a části Donbasu v roce 2014 po plnou invazi o osm let později, Kadan zkoumá témata války, destrukce a kolektivního traumatu. Organizuje výstavy a pracuje s uměleckými sbírkami, například se sbírkou sovětského umění v ukrajinském Kmytivě, kde spojuje historická a současná díla.

  

Bienále Ve věci umění pořádá iniciativa tranzit.cz ve spolupráci s Národní galerií Praha a Lidickou sbírkou umění.