Zveme na doprovodnou prezentaci u příležitosti zahájení výstavy Kritické infrastruktury.

 

Předmětem výzkumu umělecké dvojice Nomedy a Gediminase Urbonasových je již více než 20 let ropovod Družba. Ten vnímají jako distribuci a organizaci mocenských vztahů, které se proměňují v čase, ale také ve fyzickém prostoru podél několika tisíc kilometrů dlouhého ropovodu. Monumentální struktuře přisuzují její vlastní metabolismus, jako by se opravdu jednalo o organismus, který čerpá, přetváří, tráví, distribuuje a vyvrhuje. V instalaci využívají informace získané z dostupných archivních materiálů nebo z rozhovorů a promítají je do textů, videí, objektů. Jejich instalace vypovídají nejen o původním záměru vybudovat síť, která i přes eufemistický název Družba (Přátelství) využívá strategií kolonialismu a nadvlády, ale také o tom, jaký dopad na takovou infrastrukturu a společenství na ní navázané měl a má rozpad Sovětského svazu. Následná privatizace symbolicky přesunula dříve státem ovládaný mocenský nástroj do soukromých rukou, kde je zcela vyvázán z veřejné kontroly. Dnešní válka na Ukrajině pak ještě silněji obnažila potenciál kritické infrastruktury ovlivňovat politické dění.

 

Nomeda a Gediminas Urbonasovi jsou umělci, pedagogové a spoluzakladatelé interdisciplinárního výzkumného studia Urbonas. Zabývají se uměleckým výzkumem a propojováním různých oblastí vědy s uměleckou praxí ve snaze vytvářet projekty, které mění veřejný prostor a kolektivní představivost. Své práce představili na řadě mezinárodních výstav včetně bienále v São Paulu, Berlíně, Moskvě, Lyonu, Kwangju, Pusanu, Tchaj-peji a Kaunasu, na trienále ve Folkestonu, na přehlídkách Manifesta či Documenta a na samostatných výstavách na Benátském bienále, v MACBA v Barceloně nebo v Národní galerii umění ve Vilniusu. Gediminas je pedagogem v programu MIT pro umění, kulturu a technologie a Nomeda je výzkumnou spolupracovnicí MIT.