© ÚMČ Praha 10 a Alena Kotzmannová

Kurátorka Denisa Václavová si klade za cíl na venkovní fasádě Vzletu představovat veřejnosti zajímavé osobnosti české umělecké scény, po Krištofovi Kinterovi a Evě Koťátkové se tentokrát ujala projektu významná česká fotografka Alena Kotzmannová. Na boční stěně Vzletu se tak objeví po lakonickém textu, Kinterově receptu na štrúdl, a didaktické i hravé koláži Koťátkové, právě médium fotografie.

  

Fasáda je však jen ochutnávka pro rozsáhlou výstavu, kterou Alena Kotzmannová s názvem Kde je Eden připravila pro vnitřní prostory kulturního domu a je potřeba zdůraznit, že Alenin projekt vznikl speciálně pro Vzlet. Alena často kombinuje nalezené fotografie se snímky z vlastního fotografického archivu a vytváří tak prostor napětí, naznačuje možné vztahy mezi vzpomínkou na minulost, zrcadlem přítomnosti a tušením budoucnosti.

  

Zde se inspirovala historickými fotografiemi zábavního parku Eden založeného roku 1922, který dal dnes již zdomácnělé jméno tehdy pustému kousku vršovického území. Jednalo se o velkolepý podnik, který přitahoval zvědavce z dalekého okolí, osazenstvo místních kasáren a po vzniku nouzové kolonie na Bohdalci v souvislosti s hospodářskou krizí nechvalně proslul vysokou kriminalitou, postupně upadal, až v roce 1946 zanikl. Tyto historické reálie tvoří ironický kontrast a zároveň paralelu k biblickému Edenu, rajské zahradě, místu stvoření Adama a Evy a jejich útočišti do doby jejich vyhnání. Eden je mimo jiné název jedné z nejmladších kryptoměn, fenoménu, k němuž mnozí žádostivě upínají zrak. Eden je sen o lepším příštím nebo navždy ztraceném?

  

Alena Kotzmannová se věnuje především černobílé fotografii, která v jejích rukách prochází neustále analýzou a konfrontací, zejména formou pojímání samotné instalace. Jejím posledním počinem je publikace Pokus o znovunalezení skutečnosti obsahující 10 fotografických sérii s texty Martiny Pachmanoé, Michala Pěchoučka, Tomáše Pospiszyla, Jiřího Ptáčka a dalších. Je zastoupena v mnoha českých i zahraničních sbírkách.

  

kurátorka: Denisa Václavová