Negativity Not Pessimism: Estetika a politika post-punku
17. 3. 2020
Přednášky a diskuze
zdarma
© David Shrigley, Untitled, 2019
“Listen to the lyrics, listen to the fucking lyrics,” visí na jednom z obrazů Davida Shrigleyho, které jsou k vidění na aktuální výstavě Fond Memories of Giant Bug v Jiri Svestka Gallery. Shrigley tady promlouvá ústy post-punkové legendy Marka E Smithe z kapely The Fall: hospodského vypravěče, jehož fantazii formovala lidová kultura, kulisy rozkládajícího se Manchesteru 80. let a magický realismus hospod. V jeho písních si na město došlapují zlověstní skřeti nebo řádí nestvůry s fialovýma očima. Smith byl také sarkastickým komentátorem společenského dění (“kdybych byl premiérem, zlevnil bych cigára, zdražil zdravé jídlo a vyhlásil válku Francii”) a jedním z největších britských antihrdinů s břitkým humorem nabroušeným érou Margaret Thatcher. Není divu, že Shrigleyho temné kresby umí na diváka útočit se stejnou naléhavostí. Ti dva jsou dvě strany jedné mince.
Shrigley byl od narození infikovaný stejnou estetikou, který formovala Smithe: vyrůstal v době vysokých bloků bytovek, laboratoří odcizení, které symbolizovaly pokusy o inovace, ale i dobu dezolátní nezaměstnanosti a rozkladu sociálního státu. Jeho kresby sdílí prvotní trauma i do krve zadřenou úzkost, která se odráží v hudbě legendárních manchesterských kapel jako Joy Division nebo právě The Fall. Jeho napojení na hudbu je klíčové: v jednom z rozhovorů britský kreslíř vzpomíná, že už v jedenácti letech toužil navrhovat přebaly alb postpunkových a novovlných kapel ze sedmdesátých a osmdesátých let, které slýchával z éteru veřejnoprávní BBC. “Obaly desek byl mým prvním kontaktem se světem umění”.
Během komentované pouštěčky videoklipů vás uvedou hudební publicisté Miloš Hroch (A2, Alarm, Respekt) a Jiří Špičák (Full Moon, A2, Alarm) do atmosféry 80. let v Británii a kulturního hnutí, které Davida Shrigleyho vychovalo a odkud vyvěrá jeho imaginace.
Výstavní program Jiri Svestka Gallery je realizován za finanční podpory Magistrátu hlavního města Prahy.
Výstava je otevřena do 11. dubna 2020.
Středa až pátek 14 h — 18 h
Sobota 11 h — 18 h
© David Shrigley, Untitled, 2019