Víctor Muñoz Sanz: Lights-Out. Environments and Interfaces of Nonhuman Labor
1. 4. 2019
Přednášky a diskuze
Replica of Container Terminal Remote Operator’s Workspace in: Automated Landscapes #OFFICE, Marten Kuijpers, Víctor Muñoz Sanz. Dutch Pavilion WORK, BODY, LEISURE. 16th International Architecture Exhibition - La Biennale di Venezia, FREESPACE. Photo: Daria Scagliola.
Operace Lights-out (bez osvětlení) se týkají ovládání výrobního nebo
logistického zařízení pomocí softwaru pro vzdálenou správu. Najdeme je
na místech, která jsou plně automatizovaná a do značné míry bez obsluhy,
a která zpochybňují konvenční pojmy definující architektonický prostor,
jako jsou světlo, ventilace či pohyby lidí a jejich proporce; a také
jeho vnímání, protože ti, kdo provádějí kontrolu na dálku, pozorují tyto
prostory i její obyvatele jen jako datové krajiny na obrazovce. Na
základě logiky prostorových a řídících platforem pro automatizovanou
práci zde lidé i nelidé vnímají svá těla a chování podmíněně a objevují
se nové formy teritoriality, segregace i sociálního soutěžení.
Přednáška nabídne panorama nově vznikajících prostorových typologií a
konfigurací, uživatelů a uživatelských potřeb vyplývajících ze stále
rozšířenějšího používání automatizačních technologií ve výrobě a
logistice. Prostřednictvím důkladného zkoumání anonymních architektur,
patentových výkresů, propagačních brožur, robotů, pracovišť a příběhů
lidí za nimi tento výzkum ukazuje, jak architektonický výsledek
firemních inovací a revolučních průmyslových platforem mění konvenční
architektonické postupy – a nabízí pohled na Giedionovu „anonymní
historii“ – tak, jak se dnes stává skutečností.
Víctor Muñoz Sanz je architekt, výzkumník a pedagog působící v
Nizozemsku. Vystudoval architekturu na ETSA v Madridu (2006),
magisterský titul z architektury získal s vyznamenáním na univerzitě v
Harvardu (2011) a doktorát z architektury s vyznamenáním pak opět na
ETSA v Madridu (2016). Ve své práci se zabývá pojmem „workscapes“, což
jsou území a architektury, kde je vykonávána práce jak lidmi, tak i bez
nich, a prostory utvářené iniciativami a inovacemi průmyslových
podnikatelů. Po rozsáhlé terénní práci, podpořené stipendiem Druker
Travelling Fellowship Harvard Graduate School of Design, napsal svou
doktorskou disertaci Networked Utopia o nadnárodním urbanismu
společnosti Baťa. Od roku 2016 se zabývá současnými průmyslovými
oblastmi v kontextu radikálních proměn v politice i výrobních
technologiích, a to na různých institucích a v různých výzkumných
formátech. Jakožto Emerging Curator 2015-16 vedl v Kanadském centru
architektury v Montrealu rozhovor o odkazu aktivit iniciovaných
korporátními firmami v průmyslových offshore destinacích, který byl
vydán ve formě audio-dokumentárního filmu Off:Re:Onshore. Jako
postdoktorand na TU Delft je součástí výzkumného projektu Cities of
Making, který zkoumá možnosti pro posílení městské výroby. Jako hlavní
spoluřešitel projektu Automated Landscapes na Het Nieuwe Instituut a na
Fakultě architektury a vystavěného prostředí TU Delft se věnovuje
výzkumu nově vznikajících prostor automatizace. Tento výzkum byl
prezentován mj. jako součást holandského pavilonu na Bienále
architektury v Benátkách 2018, formou esejí ve Volume, e-flux
Architecture, Work Body Leisure a Harvard Design Magazine, a celou řadou
přednášek. V současné dobe vyučuje Muñoz Sanz toto téma na TU Delft. Od
září 2019 bude stipendistou na Akademie Schloss Solitude ve Stuttgartu.
Replica of Container Terminal Remote Operator’s Workspace in: Automated Landscapes #OFFICE, Marten Kuijpers, Víctor Muñoz Sanz. Dutch Pavilion WORK, BODY, LEISURE. 16th International Architecture Exhibition - La Biennale di Venezia, FREESPACE. Photo: Daria Scagliola.