projektil / ze života lidí a domů
náměstí Přemysla Otakara II. 38, 370 01 České Budějovice
út–ne 10–13 h, 13:30–18 h
Jak vnímají odbornou veřejností oceňovanou architekturu sami její uživatelé? A jaké odpovědi může dát současná architektonická tvorba na problémy obyvatel rozvíjejícího se českého města? To vše a navíc originální formou nabízí výstava ateliéru Projektil architekti, která se uskuteční v Domě umění České Budějovice od 30. listopadu 2011 do 1. ledna 2012. Kancelář Projektil architekti je známá zejména svými realizacemi jako je Národní technická knihovna v Praze, Centrum ekologického vzdělávání Sluňákov či Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové.
Výstava pod názvem „Projektil – ze života lidí a domů“ se na jedné straně zabývá reflexí široké veřejnosti a potažmo uživatelů realizovaných projektů ateliéru, na druhé se snaží pomocí analýzy a debaty iniciovat zájem o užívání veřejného prostoru jihočeské metropole – reálného i mentálního. V instalaci připravené pod kuratelou Víta Havránka se pak oba přístupy promíchávají a doplňují. „Zajímá nás způsob, jakým jsou naše stavby užívány,“ říká jeden z členů Projektilu architekt Petr Lešek.
První část expozice se opírá zejména o fotografie veřejnosti reprezentující mnohdy velmi intimní zkušenosti autorů fotografií s realizacemi ateliéru. „Sešlo se nám více než devět set fotografií, na nichž hrají naše stavby určitou roli,“ popisuje zrod výstavy architekt Adam Halíř. Architekt Roman Brychta doplňuje: „Expozice je interaktivní v tom smyslu, že výsledek naší práce může prezentovat kdokoliv, kdo budovu viděl, užíval, či o ní slyšel.“ „Jde o skutečný život našich staveb a skutečný život lidí ve městě České Budějovice,“ potvrzuje Petr Lešek. Uměleckou reflexí tvorby Projektilu je i dokumentární film Memory – symfonie stavění NTK. Režisér Vít Janáček natočil časosběrný dokument o průběhu výstavby, obrazovou symfonii na hudbu skupiny Midi lidi.
Vedle uměleckého ztvárnění vlastní dosavadní tvorby se autoři zabývali i analýzou konkrétních problémů, obyvatel města, jakými jsou doprava či obecně nakládání s veřejným prostorem a způsobem, jakým na tyto problémy obyvatelé reagují. Ondřej Hofmeister hledá ve svém příspěvku odpověď na otázku: Jak daleko jsme schopni zajít v adoraci automobilové dopravy? „Dlouhodobě mám pocit, že ubývá prostor pro člověka jdoucího městem,“ říká další z osobností Projektilu, „Z tohoto úhlu jsem se podíval na centrální část Českých Budějovic. Zajímalo mne, zda se tento proces odráží více v mentální rovině (vnímání nebezpečí, hluku, prachu, zplodin), či je to způsobeno skutečným fyzickým ubýváním prostoru.
Petr Lešek analyzuje město z jiného úhlu: „Jednoduchá mapa ukazuje kolik plochy města samo město vlastní. Vydělením počtem obyvatel Českých Budějovic vychází plocha, kterou tak ideálně vlastní z té společné každý z jeho obyvatel. Její velikost je představitelná. Je dokonce představitelné kolik by stála péče o něj. Jednoduché číslo má přinést pocit spoluodpovědnosti. Město není neurčité veřejnosti, ale jeho konkrétních obyvatelů.“
Ateliér Projektil svojí expozicí rozšíří řady současných architektů, jejichž tvorbu dlouhodobě mapuje kurátor Domu umění Michal Škoda. „Vážíme si práce, kterou pro město dělá kurátor Michal Škoda, proto jsme jeho pozvání vytvořit prezentaci vlastní tvorby v Domě umění přijali bez váhání,“ říká Roman Brychta. „Jihočeskou galerii považujeme za velmi kvalitní a rádi se zařadíme do dobré společnosti lidí, kteří v galerii vystavovali.“