Karel Míšek: Čáry, máry, fuk
Karel Míšek je známý plakátovou tvorbou. Autorský plakát je pro něj od jeho studií na pražské VŠUP u prof. Františka Muziky důležitý nejen pro svou výlučnou výtvarnou formu, která umožňuje autorovi velkorysý tvůrčí prostor, ale také pro své propojení kresby, malby, fotografie atd. s textem, kdy správným nakombinováním dochází k údernému vizuálnímu sdělení, které by v jiné výtvarné oblasti mohlo zapadnout. Právě ona síla plakátu, jako plochy reflektující aktuální sociálně-kulturní události, je to, co Karla Míška zajímá.
Pro jeho tvorbu je bezpochyby důležitá osobní zkušenost s Polskou plakátovou školou, kterou prošel v sedmdesátých letech na AVU ve Varšavě u prof. Henryka Tomaszewského. Dodnes udržuje kontakty s jejími absolventy z celého světa, kteří jsou dnes již etablovanými grafiky. Mnozí z nich, jako také Karel Míšek, se postupem času stali pedagogy a vychovali řadu nových osobností na poli grafického designu. Z těchto kontaktů vychází celá řada mezinárodních projektů, které Karel Míšek organizuje – například z posledních let – projekt Mystery nebo Město a řeka (oba projekty byly také prezentovány v Altánu Klamovka). V neposlední řadě je možné zmínit mezinárodní přehlídku autorského plakátu “Virtuální bienále Praha”, která každoročně od roku 2007 reflektuje aktuální společenská témata a propojuje profesionály se studujícími grafickými designéry z celého světa na internetu http://www.aug.cz/virtualni-bienale – ale i formou výstavy a to v Altánu Klamovka v Praze.
Karel Míšek vede Katedru vizuální komunikace a Ateliér grafického design I na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Do programu galerie Altánu Klamovka byl záměrně vybrán s novým volným souborem kreseb s názvem Čáry, máry, fuk. Výstava umožní mezigenerační dialog a případnou konfrontaci tvorby. I když je galerie zaměřena na tvorbu nastupující generace vizuálních umělců, jsou takovéto výstavy zpestřením dosavadního programu.
Výstava Čáry, máry, fuk je založena na zkoumání možností kresby. Ta je autorem vnímána jako základní komunikační nástroj, současně také jako způsob osobního velmi niterného vyjádření. Vystavený soubor autorských kreseb reflektuje autorovo zkoumání různých poloh způsobů, jak budovat imaginární prostor pomocí kresby. V cyklu zaujme dynamický princip, kdy kresba imaginárně překračuje pole své působnosti na papíře a přesahuje do prostoru. Tento prvek je ještě umocněn postupným nabýváním, kdy je zdůrazněna v síle a kontrastu čára – tedy kresba, která opanuje prostor galerie ve formátu papíru, ale svoji silou tahu také naznačuje nekonečný prostor.
Lenka Sýkorová