V úterý a ve středu 2. a 3. 12. 2014 od 20 hodin se v kině Národního filmového archivu Ponrepo v Praze uskuteční projekce současných experimentálních filmů z Buenos Aires. Dva programové bloky představí výběr z filmů současných autorů z Buenos Aires experimentujících s filmovým materiálem (nejčastěji Super8 a 16 mm). Oba bloky budou uvedeny za přítomnosti tří z autorů Pabla Mazzola (ARG), Benjamina Ellenbergera (ARG) a Azuceny Losany (MEX). Všechny filmové projekce budou promítnuty v originálním formátu, tj. Super/Normal 8, 16 mm a 35 mm.

 

Ve čtvrtek 4. 12. 2014 od 10 do 15 hodin proběhne v projekci Filmové a televizní fakulty AMU konference věnovaná fenoménu současného experimentálního filmu v Argentině. Historický a současný kontext objasní přítomní tvůrci Mazzolo, Ellenberger a Losana. Během konference budou promítnuty ukázky filmů z 60. a 70. let. Konference bude probíhat v angličtině. Experimentální filmovou scéně v Buenos Aires, jež se v posledních pěti letech vynořila, živí setkání umělců z různých oborů a z různých krajin. Proto přehlídka filmů z Buenos Aires představí i díla různých autorů, kteří v současnosti působí v Buenos Aires ať již pocházejí z provincie nebo dokonce z dalších zemí. Tuto scénu současného experimentálního filmu si lze představit jako součást rozsáhlejší alternativní scény, která v období po ekonomické, politické a sociální krizi v Argentině (1999 – 2002) byla jedinou myslitelnou možností tamnějších umělců. Dalšími výběžky této scény jsou různé více či méně DIY scény od hudební, divadelní po současný videoart a performance. Všechny vyrůstají z pocitu chybění jak mentálního, tak fyzického prostoru pro spontánní tvořivé gesto, sdílení a spolupráci a také z pocitu absence pole pro pochybnosti a reflexi současnosti.

 

“Posuzovat argentinský experimentální film ve vztahu k již mnohokrát zapuzenému ale často znovu vzpomínanému hledisku originality možné je. My se však pokusíme nahlédnout jej z hlediska schopnosti a nadání reagovat a pracovat s aktualitou, nahlížet na něj s povědomím jak o situaci a směřování světové kinematografie, tak o sociální a ekonomické situaci v Argentině, kde se za nastalých okolností opět formulovala polarita severu a jihu (což v nesrovnatelně větším měřítku odpovídá vztahu evropského západu a východu).”

“Tvorba současných experimentálních filmařů z Buenos Aires je estetickou i existenciální výzvou a obě nesou stopy skutečnosti od častého využití filmové smyčky, recyklaci materiálů po projekce, performance a koncerty v domácích podmínkách. Jde o inspirativní moment vztahování se k současnosti, které probíhá za totální spolupráce a v podmínkách důkladné redukce potřeb a podmínek k tvorbě.”

 

Georgy Bagdasarov a Alexandra Moralesová,

kurátoři a organizátoří přehlídky