Zářící kapsule.
Vejce jako symbol a produkt.
Rámy zrcadel z 90. let v úsporné estetice řezů, obrysů, bílých textur a průhledného materiálu.
Dřevotřísková exotika na bílém laminu, restaurace první republiky.
Zárukou německé účelnosti je nový lak.
Wunderbaum.
Times, Arial, Comic Sans.
Summa summarum, součet je podmínkou i bilancí každého projektu.
Mořská sůl řezaná kamennou a vzorky pracího gelu.
Hvězdný prach z Karláku.

V prostředí pražského metra plného vizuálních sedimentů minulosti a přítomnosti působí školní galerie VŠUP svojí aktuální, až sterilně čistou estetikou jako přízrak z budoucnosti. V rámci společné instalace dvou umělců Andrey Mikyskové (Supermédia) a Tomáše Beňadika (Intermediální konfrontace) se Nika na tři týdny proměňuje na sběrnou kapsli symbolů čitelných nejen pro generaci Y. Fragmenty zrcadlových rámů a zoomorfních indických dekorací sériově vyráběných v devadesátých letech získávají v bílém provedení status symbolů minulosti, které si naše generace pamatuje z dětství. Instalace zpředmětňuje pomyslnou hypertextovou síť znaků vytvořenou na základě subjektivních vzpomínek a myšlenkových proudů obou autorů. Správný narativ neexistuje stejně, jako není možné dohledat začátek a konec sítě neonových provazů a karabin, na kterých instalace spočívá. Jak již napovídají všudepřítomné znaky Σ, můžeme dílo chápat jako autorskou sumarizaci znaků, na základě kterých komunikuje s prostředím vestibulu stanice metra Karlovo náměstí z 80. let. Doznívající fascinaci vesmírem, v té době masivně propojenou s našim přítelem na věčné časy, pociťujeme v interiérech vestibulu metra a nyní také v Nice. Vejce, symbol čistoty a nového začátku, bylo proměněno v upomínkový předmět užitím loga ruské kosmické agentury Roskosmos. Tento vizuální odkaz na cestování do vesmíru jen umocňuje dojem Niky jako přeneseného kousku kosmického prostoru. Pomyslné napětí, které vytváří na první pohled neurčité vztahy mezi předměty vevnitř, je umocněno fyzickým napětím v elastických provazech, které Niku křižují. Nemůžeme si pomoct, ale sterilní čistota galerie v kontrastu s prostředím za jejím sklem drásá naše smysly.

Najednou nám zrak padá na piktogram „v případě potřeby rozbij sklo“.

Připravení?

Cmd : Start

Kurátorka: Lenore Jurkyová