Srdečně zveme na přednášku v rámci cyklu Collegium historiae artium, kterou přednese Dagmar Glüxam (Universität Wien) na téma Afektová teorie v hudbě 17. a 18. století: Hudební kompozice jako přímý obraz lidských emocí.

 

Přednáška se zaměřuje na tzv. afektovou teorii a její centrální roli v hudbě 17. a 18. století. Představí ji jako specifický dobový estetický kánon, který základní poslání hudby spatřoval ve vyjádření lidských emocí („afektů“) a v záměrném emočním ovládnutí posluchače prostřednictvím principu napodobení (mimesis). Na řadě hudebních příkladů bude demonstrováno, jak je tento princip aplikován na jednotlivé hudební prostředky (melodie, rytmus, tempo, takt, harmonie, artikulace, ornamentika nebo obsazení) a jak se zdánlivě abstraktní notový text prostřednictvím mimesis promění v nekonečnou řadu symbolů, které je možno dešifrovat a tak odhalit afekt(y) konkrétního hudebního díla. V poslední obsáhlé knize na toto téma, Aus der Seele muß man spielen … (Vídeň 2020), Dagmar Glüxam také prokazuje, že adekvátní rozeznění partitury hudebních kompozic tohoto období z hlediska tempa, artikulace nebo dynamiky není možné bez znalosti jejich afektivního obsahu.

 

Přednáška se uskuteční v zasedací místnosti (1. patro, sál č. 117) Ústavu dějin umění AV ČR, Husova 4, Praha 1.