Vizuál výstavy 400 ASA © Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihaliček, Martin Wágner

400 ASA odkazuje na citlivost filmového materiálu, pro členy stejnojmenné skupiny dokumentárních fotografů ale název symbolizuje hlavně citlivý přístup k zachycení skutečnosti. Způsob, jakým autoři pracují, nehledí na okamžitý efekt. Citlivě sledují osudy lidí a míst, jejichž příběhy se často zásadně liší od naší každodenní reality. Vracejí se, sledují proměny a se svými tématy zůstávají i desítky let. Jejich fotografie zachycují klíčové okamžiky i nenápadné příběhy všedního života. Ve světě zahlceném obrazem a zrychlenou spotřebou informací není takto pozorný přístup obvyklý – a právě proto je tak naléhavý.

 

Inspirací jim je humanistická fotografie legendárních skupin, jako je například agentura Magnum Photos, ale i silné dědictví českého dokumentu a jeho obrazovost, která z něj od počátku dělá světový fenomén. Každý z autorů na výstavě představuje několik fotografií, které reprezentují jejich dlouhodobé zájmy. Návštěvník tak může nahlédnout do různých koutů světa i naší nedávné historie.

 

Speciální součástí výstavy je kurátorský projekt Martina Wágnera, který se v posledních letech soustředí na práci s archivem. Jeho cyklus Negativy z popelnice zachraňuje anonymní fotografie 20. století, materiály nalezené na bleších trzích, v pozůstalostech či odpadech. Pro výstavu v Leica Gallery z nich sestavil výběr desetiletími české historie, který výstavu symbolicky uzavírá. Vytváří tak obraz paměti – osobní i kolektivní – na století, které provází médium fotografie.

 

Antonín Kratochvíl (*1947) za minulého režimu odešel do exilu, kde se stal proslulým válečným fotoreportérem. Zaznamenával konflikty a humanitární krize na několika kontinentech a za své zásadní, syrově expresivní snímky získal mnohá ocenění včetně několika cen World Press Photo.

 

Karel Cudlín (*1960) je legendou domácí dokumentární fotografie, který od 70. let systematicky zachycuje proměny společnosti i života v Čechách, ve východní Evropě a v Izraeli. Cudlínovy fotografie vynikají empatií a smyslem pro poezii všedního dne.

 

Jan Dobrovský (*1960) vyrostl v disidentské rodině pronásledované komunistickým režimem, o to víc se po roce 1989 zapojil do obnovy demokratické společnosti. Pracoval v médiích, ale i jako podnikatel, k dokumentární fotografii se vrátil po roce 2000. Ve svých snímcích často zkoumá proměny venkova a měst po pádu komunismu, ale i osudy společensky i zdravotně znevýhodněných osob.

 

Jan Mihaliček (*1965) začínal fotografovat už před revolucí v prostředí pražského undergroundu. Bezprostředně poté, co se otevřely hranice, vyrazil s fotoaparátem do světa: účastnil se prvních humanitárních cest do válečné Jugoslávie nebo do Náhorního Karabachu, dodnes ale fotografuje i zásadní společenské a kulturní okamžiky doma.

 

Alžběta Jungrová (*1978) strávila téměř deset let jako fotožurnalistka v krizových a válečných oblastech světa, jako jsou například Afghánistán, Pákistán nebo Gaza. Jungrová se kromě dokumentárních projektů věnuje zejména autorské tvorbě, v obou ale klade důraz na syrové emoce a osobité výtvarné zpracování.

 

Martin Wágner (*1980) naopak objevuje neznámé příběhy jak současnosti, tak minulosti. Ve své fotografické tvorbě se zaměřuje na post-sovětský prostor – opakovaně cestuje do odlehlých oblastí Ruska a Ukrajiny, kde zachycuje každodenní život místních lidí mimo pozornost médií. Zároveň již od studentských let buduje unikátní archiv starých fotografií v projektu Negativy z popelnice. Více než tři desítky let sbírá a zachraňuje historické negativy, nalezené na bleších trzích či v zapomenutých pozůstalostech, a skládá tak vizuální paměť 20. století.