Za pravdu… Literárně – divadelní večer

Petr Adámek, Jonáš Hájek, Vít Malota

Sektor pro hosty: Don Juan

Škrábanice: Michal Rataj & Jaromír Typlt

 

___________________________________________________

 

Petr Adámek

Textař, skladatel, scenárista, grafik. Vystudoval střední uměleckou školu v Praze-Čakovicích, obor grafika a knižní vazba. Věnuje se psaní esejí a recenzí o literatuře, výtvarném umění a filmu, přispívá do časopisů Revolver Revue a Host. Jako scenárista spolupracuje s Českým rozhlasem Vltava, publikoval několik básní v časopisu Tvar. Věnuje se kresbě, malbě, koláži, grafice a hudbě jako textař, skladatel a zpěvák. Vedl skupinu Nachtcafé.

 

SEKTOR PRO HOSTY

Divadelní soubor, který se věnuje především autorské politické činohře v moderním pojetí. Akcentuje myšlenkový obsah a hereckou práci, minimalismus, humor, horor, katarzi a tragické konce.

 

Don Juan

Scénické čtení připravované inscenace nové české hry „O čem se nedá mluvit, o tom se musí líbat.“ Nejdřív sladké polibky, potom hořké slzičky. Rozverná erotická apokalypsa, nová verze staré legendy.

 

ŠKRÁBANICE

Je zvláštní útvar na pomezí hudby a poezie vycházející z představy „vznikajícího rukopisu“, od prvních zběžně naškrábaných náčrtků až k souvislému textu. Zvuky, které Michal Rataj vytváří v computeru, doplňuje Jaromír Typlt svým hlasem, ale také hrou na hudební nástroje (bezpražcová baskytara, niněra) a ozvučené nalezené předměty. Setkání obou dvou autorů má povahu improvizace, kterou Michal Rataj živě uvádí do prostoru čtyřkanálového zvuku.

Škrábanice (anglicky Scribbles, německy Kritzeleien) vzhledem ke svému rozpětí mezi hudbou a poezií zazněla během těch 10 let jak v kontextu hudebním a zvukovém (festivaly Audio Art v Krakově, 2009, Contempuls v Praze, 2010, vs. Interpretation v Praze, 2014), tak literárním (festivaly Poesie in Bewegung v Liberci, 2014, Ars poetica, Zábřezí u Ježkova, 2016, Prague Microfestival, 2017, nebo doprovodný program k české účasti na Knižním veletrhu v Lipsku, 2019).

V roce 2014 vyšel záznam Škrábanice na stejnojmenném CD v pražském vydavatelství Polí5.

 

Autoři: 

Michal Rataj

hudební skladatel, věnuje se převážně elektroakustické a instrumentální tvorbě a kompoziční práci v oblasti live electronics. Je autorem filmové hudby (Rodina je základ státu, České století, Palach ad.) a desítek hudebních a zvukových realizací rozhlasových her. Od roku 2003 je producentem premiérové řady Radioateliéru ve vysílání Českého rozhlasu Vltava. Vyučuje na katedře skladby HAMU, NYU Prague a vede mezinárodní workshopy.

 

Jaromír Typlt

spisovatel a performer, ale také výtvarný teoretik, zaměřený zvláště na art brut. Knihy poezie a próz vydává od 90. let, naposledy Stisk (2007) a Za dlouho (2016). Od roku 2000 vystupuje s tzv. „zmutovaným autorským čtením“, zároveň se věnuje zvukové poezii, a to jak vlastní, tak např. dadaistické (Ursonate podle Kurta Schwitterse, s Pavlem Novotným, BallOnAir podle Hugo Balla ve skladbě Miroslava Tótha nebo performance s Dirkem Hülstrunkem).