Whats the great happiness
Nejnovější obrazy z tvorby autora v rámci cyklu výstav Krajina, figura a zátiší v českém současném výtvarném umění.
Cyklus obrazů Martina Šárovce (* 1977), který vzniká od února letošního roku, prezentuje téma „soukromých metamorfóz“ (Private Metamorphosis). Ústřední motiv proměn se zmocňuje aktuálně prožívaných negativních osobních zkušeností, zážitků a nočních můr, které jsou prostřednictvím expresivní malby přeměňovány a transformovány do naléhavých a neklidných obrazových ploch. Samotný proces malby je tak pro autora vystavenému emocionálním a psychickým vlivům nejbližšího či vzdálenějšího prostředí určitým katalyzátorem. Vnitřně očišťující proces strhává a nutí autora vytvářet řady rychle za sebou vznikajících obrazů, které neutralizují jeho vnitřní agresi. Soubor zahrnuje vedle tří velkoformátových pláten řadu obrazů vepsaných do paměti dekonstruovaného starého nábytku a desek z dob autorova dětství a drobné, meditativní obrázky destruovaných tváří s upřenými výrazy na novinových listech. Výrazová síla jednotlivých obrazů s vyděšenými a zmutovanými obličeji je umocňována omezenou barevností. Dominantní se stal v novém cyklu obrazů trojzvuk červené, bílé a černé a výrazná úloha je přisouzena samotné kresbě.
Jestliže geologie postihuje metamorfózou přeměnu hornin tlakem, teplem nebo chemickými látkami, tak Šárovcova soukromá metamorfóza zachycuje proces ryzího malíře, který proměňuje své běsy, prožitky a zkušenosti. Tak vznikají v souvislosti s konkrétním psychickým rozpoložením v celých řadách metamorfované vnitřní obrazy na různorodých malířských podkladech. Ovšem ve chvíli, kdy dojde ke změně nastavených psychických parametrů, můžeme u Martina Šárovce očekávat reakci, kdy bude vznikat nový ucelený obrazový cyklus. Prozatím ovšem neznáme budoucí „soukromé proměny“ a tak nelze jednoznačně předvídat stupeň následující expresivity, výrazovosti, naléhavosti či lyričnosti a epičnosti, která se u autora vrací v pravidelných intervalech.
Martina Šárovcová